B1 Non-refereed journal articles
Erityisiä oppilaita, erilaista opetusta : yhteistä kehitystä kaiken aikaa (2017)
Siiskonen, T., & Fadjukoff, P. (2017). Erityisiä oppilaita, erilaista opetusta : yhteistä kehitystä kaiken aikaa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 27(2), 64-71. https://bulletin.nmi.fi/2019/04/01/erityisia-oppilaita-erilaista-opetusta-yhteista-kehitysta-kaiken-aikaa/
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Siiskonen, Tiina; Fadjukoff, Päivi
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2017
Volume: 27
Issue number: 2
Pages range: 64-71
Publisher: Niilo Mäki instituutti
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/2019/04/01/erityisia-oppilaita-erilaista-opetusta-yhteista-kehitysta-kaiken-aikaa/
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78315
Abstract
Joulukuussa 2016 erityisopetuksen uranuurtaja, kasvatustieteen tohtori (h.c.) Onerva Mäki täytti 90 vuotta. Syntymäpäivänä järjestettiin juhlaseminaari, jonka teemana oli ”Erityisiä oppilaita, erilaista opetusta – yhteistä kehitystä kaiken aikaa”. Seminaarissa käytiin läpi erityisopetuksen historiaa ja kehitystä 1950-luvun alusta lähtien, jolloin vammaisten lasten kuntoutus ja opetus olivat Suomessa monelta osin vasta alullaan, ja jolloin Mäki aloitti työnsä erityisopetuksen parissa. Siitä lähtien hän on toiminut keskeisellä näköalapaikalla näkemässä ja kokemassa eri kehitysvaiheita sekä vaikuttamassa moniin muutoksiin. Tässä haastattelussa hän jakaa meille kokemuksiaan ja näkemyksiään poikkeuksellisen pitkäaikaisen ja vaikuttavan elämäntyönsä pohjalta.
Keywords: special pedagogy; researchers; portrayals (biographical history); biographical history
Free keywords: Mäki, Onerva
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2017
JUFO rating: 0