B1 Non-refereed journal articles
ProKoulu-malli näkyy työrauhan kehittymisenä ja hyvinvointina Varkauden kouluissa (2018)
Karhu, A., Laitinen, S., Laukkanen, E., Loimusalo, H., Malkki, P., Malmberg, S., Närhi, V., Savolainen, H., Savolainen, P., Selkomaa, M., Suomalainen, A., & Taskinen, K. (2018). ProKoulu-malli näkyy työrauhan kehittymisenä ja hyvinvointina Varkauden kouluissa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 28(2), 61-71. https://bulletin.nmi.fi/2018/11/23/prokoulu-malli-nakyy-tyorauhan-kehittymisena-ja-hyvinvointina-varkauden-kouluissa/
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Karhu, Anne; Laitinen, Soile; Laukkanen, Eriikka; Loimusalo, Heikki; Malkki, Päivi; Malmberg, Suvi; Närhi, Vesa; Savolainen, Hannu; Savolainen, Pirjo; Selkomaa, Minna; et al.
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2018
Volume: 28
Issue number: 2
Pages range: 61-71
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/2018/11/23/prokoulu-malli-nakyy-tyorauhan-kehittymisena-ja-hyvinvointina-varkauden-kouluissa/
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78389
Additional information: Kokeilut ja käytänteet
Abstract
Varkauden kaupungin sivistystoimen ja Itä-Suomen yliopiston yhteistyö alkoi kolmiportaisen tuen verkostohankkeessa (ISKE). Hankkeen loputtua Varkaudessa oltiin halukkaita jatkamaan tutkimukseen perustuvan toimintamallin kehittämistä, aluksi kolmen koulun pilottikokeilulla. Tavoitteena oli löytää pysyvä ratkaisu oppilaiden kasvaviin käyttäytymisen ongelmiin ja samalla tukea opettajien työssäjaksamista. Jyväskylän yliopiston, Itä-Suomen yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin ProKoulu-tutkimushankkeen tuella luotiin toimintamalli, jonka toteuttamisvaiheita vuosien 2012–2017 aikana esitellään tässä artikkelissa. Tutkimus- ja kehittämistyötä ovat rahoittaneet opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Euroopan sosiaalirahasto (ESR). Lähikouluperiaatetta ja hallinnonalojen välistä yhteistyötä kehitettiin edelleen ProVarkaus 2 -hankkeessa, jolloin painopisteenä oli käyttäytymisen tehostetun ja erityisen tuen menetelmien tuominen tavallisiin luokkiin. Artikkelissa esitellään ProKoulu-kehittämistoiminnan periaatteita ja tavoitteita, teoreettista taustaa sekä kansainvälisen toimintamallin pohjalta luotua, suomalaiseen peruskouluun soveltuvaa tapaa toimia. ProKoulu-toimintamalli luo nykyisellään pohjan koko Varkauden kaupungin sivistystoimen lähikouluperiaatteen toteuttamiselle. Toimintamallin avulla on löydetty keinoja käyttäytymisen ohjaamiseen tavallisissa luokissa sekä kehitetty hallinnonalojen välistä yhteistyötä tuen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Keywords: pupils; social skills; behaviour disorders; intervention; schools (educational institutions); working peace; operations models; educational psychology
Free keywords: Varkaus; school
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2018
JUFO rating: 0