A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Early Cognitive Precursors of Children's Mathematics Learning Disability and Persistent Low Achievement : A 5-Year Longitudinal Study (2020)
Zhang, X., Räsänen, P., Koponen, T., Aunola, K., Lerkkanen, M.-K., & Nurmi, J.-E. (2020). Early Cognitive Precursors of Children's Mathematics Learning Disability and Persistent Low Achievement : A 5-Year Longitudinal Study. Child Development, 91(1), 7-27. https://doi.org/10.1111/cdev.13123
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Zhang, Xiao; Räsänen, Pekka; Koponen, Tuire; Aunola, Kaisa; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Nurmi, Jari-Erik
Lehti tai sarja: Child Development
ISSN: 0009-3920
eISSN: 1467-8624
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 91
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 7-27
Kustantaja: Wiley-Blackwell Publishing, Inc.
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1111/cdev.13123
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
Mathematical difficulties have been distinguished as mathematics learning disability (MLD) and persistent low achievement (LA). Based on 1,880 Finnish children who were followed from kindergarten (age 6) to fourth grade, this study examined the early risk factors for MLD and LA. Distinct groups of MLD (6.0% of the sample) and LA (25.7%) children were identified on the basis of their mathematics performance between first and fourth grades with latent class growth modeling. Impairment in the same set of cognitive skills, including language, spatial, and counting skills, was found to underlie MLD and LA. The finding highlights the importance of monitoring mathematical development across the early grades and identifying early cognitive precursors of MLD and LA for screening and intervention efforts.
YSO-asiasanat: oppimisvaikeudet; matemaattiset taidot; alisuoriutuminen; pitkittäistutkimus
Vapaat asiasanat: mathematical difficulties; mathematics learning disability; low achievement; Dyscalculia; Word Problem; Learning Disorders
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 3