A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Teacher-student interaction and lower secondary school students’ situational engagement (2019)
Pöysä, S., Vasalampi, K., Muotka, J., Lerkkanen, M.-K., Poikkeus, A.-M., & Nurmi, J.-E. (2019). Teacher-student interaction and lower secondary school students’ situational engagement. British Journal of Educational Psychology, 89(2), 374-392. https://doi.org/10.1111/bjep.12244
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Pöysä, Sanni; Vasalampi, Kati; Muotka, Joona; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Nurmi, Jari-Erik
Lehti tai sarja: British Journal of Educational Psychology
ISSN: 0007-0998
eISSN: 2044-8279
Julkaisuvuosi: 2019
Volyymi: 89
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 374-392
Kustantaja: John Wiley & Sons Ltd.
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1111/bjep.12244
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65902
Tiivistelmä
Aims: The present study sought to expand the current understanding of students’ engagement by examining how situational engagement during a particular lesson is associated with the observed teacher–student classroom interactions (i.e., emotional support, instructional support, and classroom organization) in the same lesson.
Sample: The participants were 709 Grade 7 students (47.7% girls) from 59 classrooms in 26 lower secondary schools and 51 teachers.
Methods: The data consisted of 155 video‐recorded lessons (90 language arts and 65 mathematics lessons) coded using the Classroom Assessment Scoring System – Secondary (CLASS‐S) observational instrument. Students’ self‐ratings of their situation‐specific engagement were collected using the mobile‐based In Situations (InSitu) Instrument at the end of each lesson. The data were analyzed with cross‐classified two‐level hierarchical modelling.
Results and conclusions: The results indicated that emotional support in the classroom was positively associated with students’ emotional engagement and help‐seeking, whereas classroom organization was associated with students’ behavioural and cognitive engagement. Overall, the findings provide novel evidence suggesting that students’ engagement can be fostered by supportive teacher‐student interactions.
YSO-asiasanat: yläkoulu; luokkatyöskentely; opettaja-oppilassuhde; sitoutuminen (toiminta)
Vapaat asiasanat: lower secondary school; observations; situational engagement; teacher–student interaction
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019
JUFO-taso: 2