A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Kulttuurienvälisen tietoisuuden ja kieliasenteiden kehittyminen CLIL-opetuksessa : retrospektiivinen tarkastelu (2018)
Roiha, A., & Sommier, M. (2018). Kulttuurienvälisen tietoisuuden ja kieliasenteiden kehittyminen CLIL-opetuksessa : retrospektiivinen tarkastelu. In L. Lehti, P. Peltonen, S. Routarinne, V. Vaakanainen, & V. Virsu (Eds.), Uusia lukutaitoja rakentamassa - Building new literacies (pp. 77-96). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLAn vuosikirja, 2018. https://doi.org/10.30661/afinlavk.69092
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Roiha, Anssi; Sommier, Mélodine
Emojulkaisu: Uusia lukutaitoja rakentamassa - Building new literacies
Emojulkaisun toimittajat: Lehti, Lotta; Peltonen, Pauliina; Routarinne, Sara; Vaakanainen, Veijo; Virsu, Ville
ISBN: 978-951-9388-67-0
Lehti tai sarja: AFinLAn vuosikirja
ISSN: 2343-2608
eISSN: 2343-2608
Julkaisuvuosi: 2018
Sarjan numero: 2018
Artikkelin sivunumerot: 77-96
Kirjan kokonaissivumäärä: 235
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.30661/afinlavk.69092
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinlavk/article/view/69092
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60107
Lisätietoja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen (AFinLA) julkaisuja ; 76, ISSN 0781-0318
Tiivistelmä
CLIL (Content and Language Integrated Learning) has been claimed to create a positive attitude towards languages and language learning in general and to raise intercultural awareness. The studies on the topics have however remained scarce. This study examines the issue from former pupils’ perspective. The 24 participants, who received English-medium CLIL during their comprehensive school in the 1990s, were interviewed in-depth and the data were analysed qualitatively. Most participants felt that CLIL had had a very positive effect on their attitudes towards English. However, many considered that CLIL had partly been detrimental to their attitudes towards and learning of other languages. The views on intercultural attitudes differed more. Some participants however considered that CLIL had raised their intercultural awareness. This case study demonstrates that CLIL can be an effective teaching approach regarding pupils’ target language and intercultural attitudes which provides implications for future CLIL education and language teaching in general.
YSO-asiasanat: vieraskielinen opetus; kieli ja kielet; tietoisuus; asenteet; kulttuurienvälisyys
Vapaat asiasanat: CLIL-opetus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2018
JUFO-taso: 1