A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Kulttuurienvälisen tietoisuuden ja kieliasenteiden kehittyminen CLIL-opetuksessa : retrospektiivinen tarkastelu (2018)


Roiha, A., & Sommier, M. (2018). Kulttuurienvälisen tietoisuuden ja kieliasenteiden kehittyminen CLIL-opetuksessa : retrospektiivinen tarkastelu. In L. Lehti, P. Peltonen, S. Routarinne, V. Vaakanainen, & V. Virsu (Eds.), Uusia lukutaitoja rakentamassa - Building new literacies (pp. 77-96). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLAn vuosikirja, 2018. https://doi.org/10.30661/afinlavk.69092


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Roiha, Anssi; Sommier, Mélodine

Emojulkaisu: Uusia lukutaitoja rakentamassa - Building new literacies

Emojulkaisun toimittajat: Lehti, Lotta; Peltonen, Pauliina; Routarinne, Sara; Vaakanainen, Veijo; Virsu, Ville

ISBN: 978-951-9388-67-0

Lehti tai sarja: AFinLAn vuosikirja

ISSN: 2343-2608

eISSN: 2343-2608

Julkaisuvuosi: 2018

Sarjan numero: 2018

Artikkelin sivunumerot: 77-96

Kirjan kokonaissivumäärä: 235

Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA

Julkaisumaa: Suomi

Julkaisun kieli: suomi

DOI: https://doi.org/10.30661/afinlavk.69092

Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinlavk/article/view/69092

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60107

Lisätietoja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen (AFinLA) julkaisuja ; 76, ISSN 0781-0318


Tiivistelmä

CLIL (Content and Language Integrated Learning) has been claimed to create a positive attitude towards languages and language learning in general and to raise intercultural awareness. The studies on the topics have however remained scarce. This study examines the issue from former pupils’ perspective. The 24 participants, who received English-medium CLIL during their comprehensive school in the 1990s, were interviewed in-depth and the data were analysed qualitatively. Most participants felt that CLIL had had a very positive effect on their attitudes towards English. However, many considered that CLIL had partly been detrimental to their attitudes towards and learning of other languages. The views on intercultural attitudes differed more. Some participants however considered that CLIL had raised their intercultural awareness. This case study demonstrates that CLIL can be an effective teaching approach regarding pupils’ target language and intercultural attitudes which provides implications for future CLIL education and language teaching in general.


YSO-asiasanat: vieraskielinen opetus; kieli ja kielet; tietoisuus; asenteet; kulttuurienvälisyys

Vapaat asiasanat: CLIL-opetus


Liittyvät organisaatiot

Muut organisaatiot:


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2018

JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2023-29-05 klo 07:52