A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Changes in Students' Psychological Well-Being during Transition from Primary School to Lower Secondary School : A Person-Centered Approach (2019)
Virtanen, T., Vasalampi, K., Torppa, M., Lerkkanen, M.-K., & Nurmi, J.-E. (2019). Changes in Students' Psychological Well-Being during Transition from Primary School to Lower Secondary School : A Person-Centered Approach. Learning and Individual Differences, 69, 138-149. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.12.001
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Virtanen, Tuomo; Vasalampi, Kati; Torppa, Minna; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Nurmi, Jari-Erik
Lehti tai sarja: Learning and Individual Differences
ISSN: 1041-6080
eISSN: 1873-3425
Julkaisuvuosi: 2019
Volyymi: 69
Lehden numero: 0
Artikkelin sivunumerot: 138-149
Kustantaja: Pergamon Press
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.12.001
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60709
Tiivistelmä
This person-centered study examined the patterns and the dynamics of pattern change based on 1666 Finnish students' self-reported psychological well-being during the transition from primary school to lower secondary school. Moreover, we examined the stability in the profile memberships and the influence of changes in perceived support from teachers, families, and peers on changes in students' psychological well-being. Six student profiles were identified using the I-states-as-objects-analysis (ISOA) procedure: (a) High well-being profile; (b) Average well-being but low educational aspirations profile; (c) Low well-being profile; (d) Low well-being but high educational aspirations profile; (e) Low well-being but average self-esteem profile; and (f) Average well-being but high educational aspirations profile. Students' psychological profiles changed more often from lower well-being to higher well-being, rather than the other way round, indicating a tendency for improved well-being. Changes in peer support was the most robust variable to explain changes in profile membership.
YSO-asiasanat: oppilaat; henkinen hyvinvointi; siirtymävaiheet; alakoulu; yläkoulu; hyvinvointi
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen ennakoivat tekijät, kehityskulut ja mekanismit - 13 vuoden seuruututkimus
- Aunola, Kaisa
- Suomen Akatemia
- Lukutaidon kehittyminen lapsuudesta aikuisuuteen: riskit ja suojaavat tekijät
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019
JUFO-taso: 2