A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Emotionally loaded identity and agency in Finnish academic work (2020)
Ursin, J., Vähäsantanen, K., McAlpine, L., & Hökkä, P. (2020). Emotionally loaded identity and agency in Finnish academic work. Journal of Further and Higher Education, 44(3), 311-325. https://doi.org/10.1080/0309877X.2018.1541971
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ursin, Jani; Vähäsantanen, Katja; McAlpine, Lynn; Hökkä, Päivi
Lehti tai sarja: Journal of Further and Higher Education
ISSN: 0309-877X
eISSN: 1469-9486
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 44
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 311-325
Kustantaja: Taylor & Francis
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/0309877X.2018.1541971
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68454
Tiivistelmä
This narrative study investigated identity, agency and emotions, amongst an under-researched academic group – those without PhDs with primary responsibility for teaching, who are also expected to do research. In this interview-based paper, we examine the experience of such Finnish academics in a research-intensive university. Thematic and then narrative approaches were employed. The findings demonstrated five narratives which indicated both balanced and tensioned relations as regards academic identity, with variable perceptions of agency and emotions embedded. The study contributes in two ways: first, it adds to the little that is known of the experiences of the aforementioned under-researched academic group. Second and more broadly, it provides insight into the emotionally loaded nature of academic work, and highlights the need for future research to explore academic identity and agency as emotionally imbued phenomena.
YSO-asiasanat: akateeminen työvoima; identiteetti; toimijuus; tunteet; korkea-asteen koulutus; narratiivinen tutkimus
Vapaat asiasanat: academic work; identity; agency; emotion; higher education; narrative research
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Tunteet toimijuutta edistävässä työssä oppimisessa (REAL)
- Eteläpelto, Anneli
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 1