A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Patterns of dialogic teaching in kindergarten classrooms of Finland and the United Arab Emirates (2020)
Muhonen, H., Pakarinen, E., Lerkkanen, M.-K., Barza, L., & von Suchodoletz, A. (2020). Patterns of dialogic teaching in kindergarten classrooms of Finland and the United Arab Emirates. Learning, Culture and Social Interaction, 25, Article 100264. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2018.11.011
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Muhonen, Heli; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Barza, Lydia; von Suchodoletz, Antje
Lehti tai sarja: Learning, Culture and Social Interaction
ISSN: 2210-6561
eISSN: 2210-657X
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 25
Lehden numero: 0
Artikkelinumero: 100264
Kustantaja: Elsevier BV
Julkaisumaa: Alankomaat
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2018.11.011
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
The present study explored patterns of dialogic teaching in kindergarten classrooms across two countries with different educational systems and cultural backgrounds: Finland and the United Arab Emirates (UAE). In each country, transcripts of thirteen learning sessions were analyzed by identifying episodes of educational dialogue and categorizing them with regard to previously identified patterns of dialogic teaching. Results showed that teachers, rather than students, initiated dialogue. Further, teacher-initiated teaching dialogue of high quality was the dominant dialogue pattern. Comparisons across countries revealed less educational dialogue and more teacher-initiated questions in classrooms in the UAE, while more open space for sharing thoughts was found in kindergarten classrooms in Finland. The findings suggest variations in the structure of educational dialogue and instructional practices in kindergarten classrooms across contexts.
YSO-asiasanat: päiväkodit; varhaiskasvatus; opetusmenetelmät; opetustilanne; opettaja-oppilassuhde; vuorovaikutus; dialogisuus
Vapaat asiasanat: Suomi; Arbiemiirikunnat
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- Is stress contagious in a classroom? Reciprocal relations between teacher and student well-being
- Pakarinen, Eija
- Ella ja Georg Ehrnroothin säätiö
- TESSI Understanding high-quality teacher-child interactions
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- New York University Abu Dhabi
Liittyvät tutkimusaineistot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2020
JUFO-taso: 1