A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Patterns of dialogic teaching in kindergarten classrooms of Finland and the United Arab Emirates (2020)


Muhonen, H., Pakarinen, E., Lerkkanen, M.-K., Barza, L., & von Suchodoletz, A. (2020). Patterns of dialogic teaching in kindergarten classrooms of Finland and the United Arab Emirates. Learning, Culture and Social Interaction, 25, Article 100264. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2018.11.011


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Muhonen, Heli; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Barza, Lydia; von Suchodoletz, Antje

Lehti tai sarja: Learning, Culture and Social Interaction

ISSN: 2210-6561

eISSN: 2210-657X

Julkaisuvuosi: 2020

Volyymi: 25

Lehden numero: 0

Artikkelinumero: 100264

Kustantaja: Elsevier BV

Julkaisumaa: Alankomaat

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2018.11.011

Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus:


Tiivistelmä

The present study explored patterns of dialogic teaching in kindergarten classrooms across two countries with different educational systems and cultural backgrounds: Finland and the United Arab Emirates (UAE). In each country, transcripts of thirteen learning sessions were analyzed by identifying episodes of educational dialogue and categorizing them with regard to previously identified patterns of dialogic teaching. Results showed that teachers, rather than students, initiated dialogue. Further, teacher-initiated teaching dialogue of high quality was the dominant dialogue pattern. Comparisons across countries revealed less educational dialogue and more teacher-initiated questions in classrooms in the UAE, while more open space for sharing thoughts was found in kindergarten classrooms in Finland. The findings suggest variations in the structure of educational dialogue and instructional practices in kindergarten classrooms across contexts.


YSO-asiasanat: päiväkodit; varhaiskasvatus; opetusmenetelmät; opetustilanne; opettaja-oppilassuhde; vuorovaikutus; dialogisuus

Vapaat asiasanat: Suomi; Arbiemiirikunnat


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


Liittyvät tutkimusaineistot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2020

JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2021-07-07 klo 21:38