A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Adolescents' Domain-Specific Self-Concepts of Ability Predict Their Domain-Specific Causal Attributions: A Longitudinal Study (2018)


Clem, A.-L., Aunola, K., Hirvonen, R., Määttä, S., Nurmi, J.-E., & Kiuru, N. (2018). Adolescents' Domain-Specific Self-Concepts of Ability Predict Their Domain-Specific Causal Attributions: A Longitudinal Study. Merrill-Palmer Quarterly, 64(4), 539-569. https://doi.org/10.13110/merrpalmquar1982.64.4.0539


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatClem, Anna-Leena; Aunola, Kaisa; Hirvonen, Riikka; Määttä, Sami; Nurmi, Jari-Erik; Kiuru, Noona

Lehti tai sarjaMerrill-Palmer Quarterly

ISSN0272-930X

eISSN1535-0266

Julkaisuvuosi2018

Volyymi64

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot539-569

KustantajaWayne State University Press

JulkaisumaaYhdysvallat (USA)

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.13110/merrpalmquar1982.64.4.0539

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus


Tiivistelmä

This study investigated longitudinal associations between mathematics- and literacy-related causal attributions and self-concepts of ability among Finnish adolescents (N = 237). Questionnaires were administered to adolescents in Grades 7 and 9 to obtain information on their causal attributions and self-concepts of ability. The results showed that adolescents attributed their successes and failures in a self-consistent way. Specifically, self-concepts of ability predicted subsequent causal attributions in both school subjects. In mathematics, a higher self-concept of ability contributed to more self-enhancing and self-protective attributions. However, in both school subjects, a lower self-concept of ability contributed to more maladaptive attributions.


YSO-asiasanatnumeerinen lukutaitolukutaitominäkuvakyvykkyysteini-ikäisetattribuutioteoria

Vapaat asiasanatnumeracy; mathematics education; academic self concept; adolescents


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2018

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2023-14-12 klo 04:50