A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Adolescents' Domain-Specific Self-Concepts of Ability Predict Their Domain-Specific Causal Attributions: A Longitudinal Study (2018)
Clem, A.-L., Aunola, K., Hirvonen, R., Määttä, S., Nurmi, J.-E., & Kiuru, N. (2018). Adolescents' Domain-Specific Self-Concepts of Ability Predict Their Domain-Specific Causal Attributions: A Longitudinal Study. Merrill-Palmer Quarterly, 64(4), 539-569. https://doi.org/10.13110/merrpalmquar1982.64.4.0539
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Clem, Anna-Leena; Aunola, Kaisa; Hirvonen, Riikka; Määttä, Sami; Nurmi, Jari-Erik; Kiuru, Noona
Lehti tai sarja: Merrill-Palmer Quarterly
ISSN: 0272-930X
eISSN: 1535-0266
Julkaisuvuosi: 2018
Volyymi: 64
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 539-569
Kustantaja: Wayne State University Press
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.13110/merrpalmquar1982.64.4.0539
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
This study investigated longitudinal associations between mathematics- and literacy-related causal attributions and self-concepts of ability among Finnish adolescents (N = 237). Questionnaires were administered to adolescents in Grades 7 and 9 to obtain information on their causal attributions and self-concepts of ability. The results showed that adolescents attributed their successes and failures in a self-consistent way. Specifically, self-concepts of ability predicted subsequent causal attributions in both school subjects. In mathematics, a higher self-concept of ability contributed to more self-enhancing and self-protective attributions. However, in both school subjects, a lower self-concept of ability contributed to more maladaptive attributions.
YSO-asiasanat: numeerinen lukutaito; lukutaito; minäkuva; kyvykkyys; teini-ikäiset; attribuutioteoria
Vapaat asiasanat: numeracy; mathematics education; academic self concept; adolescents
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Oppimisvaikeuksien, temperamentin ja sosiaalisten suhteiden rooli varhaisnuorten akateemisessa sopeutumisessa: Monitasoinen ja kokeellinen tutkimus
- Ahonen, Timo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2018
JUFO-taso: 1