A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Virtues of Mentors and Mentees in the Finnish Model of Teachers’ Peer-group Mentoring (2020)


Pennanen, M., Heikkinen, H. L., & Tynjälä, P. (2020). Virtues of Mentors and Mentees in the Finnish Model of Teachers’ Peer-group Mentoring. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(3), 355-371. https://doi.org/10.1080/00313831.2018.1554601


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatPennanen, Matti; Heikkinen, Hannu L.T.; Tynjälä, Päivi

Lehti tai sarjaScandinavian Journal of Educational Research

ISSN0031-3831

eISSN1470-1170

Julkaisuvuosi2020

Volyymi64

Lehden numero3

Artikkelin sivunumerot355-371

KustantajaRoutledge, Taylor & Francis Group

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/00313831.2018.1554601

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67926


Tiivistelmä

This study investigated participants’ conceptions of the ideal mentor and mentee in the Finnish model of peer-group mentoring (PGM). Existing mentoring research emphasises dyadic practices, yet there is a lack of investigation of participants’ roles in group mentoring. The main concepts of this inquiry were dispositions (habitus) and virtues drawing on the theory of practice architectures and Aristotelian virtue philosophy. Methodologically, the study can be identified as philosophical-empirical inquiry that utilises a narrative and hermeneutical approach to analyse qualitative data from 30 respondents. As its central finding, the study identified a set of core characteristics that describe the virtues and vices of a mentor and mentee based on the participants’ views. Overall, these characteristics reflected ideas of relatings (peerness, equality), proactive and reactive participation, and presence in the group. Characteristics focused on the social aspect of dispositions in peer-group mentoring.


YSO-asiasanatmentorointihyveetfilosofiaohjaus (neuvonta ja opastus)vertaisryhmät

Vapaat asiasanatdispositions; virtue philosophy; theory of practice architectures


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 12:04