A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Virtues of Mentors and Mentees in the Finnish Model of Teachers’ Peer-group Mentoring (2020)
Pennanen, M., Heikkinen, H. L., & Tynjälä, P. (2020). Virtues of Mentors and Mentees in the Finnish Model of Teachers’ Peer-group Mentoring. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(3), 355-371. https://doi.org/10.1080/00313831.2018.1554601
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Pennanen, Matti; Heikkinen, Hannu L.T.; Tynjälä, Päivi
Lehti tai sarja: Scandinavian Journal of Educational Research
ISSN: 0031-3831
eISSN: 1470-1170
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 64
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 355-371
Kustantaja: Routledge, Taylor & Francis Group
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2018.1554601
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67926
Tiivistelmä
This study investigated participants’ conceptions of the ideal mentor and mentee in the Finnish model of peer-group mentoring (PGM). Existing mentoring research emphasises dyadic practices, yet there is a lack of investigation of participants’ roles in group mentoring. The main concepts of this inquiry were dispositions (habitus) and virtues drawing on the theory of practice architectures and Aristotelian virtue philosophy. Methodologically, the study can be identified as philosophical-empirical inquiry that utilises a narrative and hermeneutical approach to analyse qualitative data from 30 respondents. As its central finding, the study identified a set of core characteristics that describe the virtues and vices of a mentor and mentee based on the participants’ views. Overall, these characteristics reflected ideas of relatings (peerness, equality), proactive and reactive participation, and presence in the group. Characteristics focused on the social aspect of dispositions in peer-group mentoring.
YSO-asiasanat: mentorointi; hyveet; filosofia; ohjaus (neuvonta ja opastus); vertaisryhmät
Vapaat asiasanat: dispositions; virtue philosophy; theory of practice architectures
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Osaava Verme -vakiinnuttamisvaihe
- Heikkinen, Hannu
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 2