B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä
YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin (2018)


Lerkkanen, M.-K., Eklund, K., Löytynoja, H., Aro, M., & Poikkeus, A.-M. (2018). YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 28(4), 13-16. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/01/yka.pdf


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatLerkkanen, Marja-Kristiina; Eklund, Kenneth; Löytynoja, Heidi; Aro, Mikko; Poikkeus, Anna-Maija

Lehti tai sarjaOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN2342-9046

Julkaisuvuosi2018

Volyymi28

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot13-16

KustantajaNiilo Mäki Instituutti

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62830

Verkko-osoite, jossa julkaisu vapaasti saatavillahttps://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/01/yka.pdf

LisätietojaKokeilut ja käytänteet


Tiivistelmä

Luku- ja kirjoitustaito ovat keskeisiä oppimisen ja kouluttautumisen välineitä. Noin viidennes suomalaisnuorista ei kuitenkaan saavuta peruskoulun aikana riittävää luku- ja kirjoitustaitoa. Tunnistamatta jäävät lukemisen ja kirjoittamisen ongelmat voivat pahimmillaan vaikeuttaa kouluttautumista ja työllistymistä sekä rajoittaa sosiaalista vuorovaikutusta ja osallisuuden mahdollisuuksia tietoyhteiskunnassa. Jotta oikeanlainen tuki pystyttäisiin aloittamaan mahdollisimman aikaisin, lasten ja nuorten lukivaikeuksien luotettava tunnistaminen on erityisen tärkeää. Alakoulussa arvioinnin avuksi on tarjolla monenlaisia välineitä, mutta yläkouluikäisten lukutaidon arviointiin ja lukivaikeuden tunnistamiseen ei ole ollut luotettavia arviointimenetelmiä. Uusi YKÄ-arviointimenetelmä on laadittu tähän tarkoitukseen.


YSO-asiasanatlukutaitokirjoitustaitokirjoittaminenperuskouluyläkouluosaaminentestitlukihäiriötarviointimenetelmätarviointilukeminen

Vapaat asiasanatreading skills


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2018

JUFO-taso0


Viimeisin päivitys 2023-27-02 klo 11:34