B1 Non-refereed journal articles
YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin (2018)
Lerkkanen, M.-K., Eklund, K., Löytynoja, H., Aro, M., & Poikkeus, A.-M. (2018). YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 28(4), 13-16. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/01/yka.pdf
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Lerkkanen, Marja-Kristiina; Eklund, Kenneth; Löytynoja, Heidi; Aro, Mikko; Poikkeus, Anna-Maija
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2018
Volume: 28
Issue number: 4
Pages range: 13-16
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62830
Web address where publication is available: https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/01/yka.pdf
Additional information: Kokeilut ja käytänteet
Abstract
Luku- ja kirjoitustaito ovat keskeisiä oppimisen ja kouluttautumisen välineitä. Noin viidennes suomalaisnuorista ei kuitenkaan saavuta peruskoulun aikana riittävää luku- ja kirjoitustaitoa. Tunnistamatta jäävät lukemisen ja kirjoittamisen ongelmat voivat pahimmillaan vaikeuttaa kouluttautumista ja työllistymistä sekä rajoittaa sosiaalista vuorovaikutusta ja osallisuuden mahdollisuuksia tietoyhteiskunnassa. Jotta oikeanlainen tuki pystyttäisiin aloittamaan mahdollisimman aikaisin, lasten ja nuorten lukivaikeuksien luotettava tunnistaminen on erityisen tärkeää. Alakoulussa arvioinnin avuksi on tarjolla monenlaisia välineitä, mutta yläkouluikäisten lukutaidon arviointiin ja lukivaikeuden tunnistamiseen ei ole ollut luotettavia arviointimenetelmiä. Uusi YKÄ-arviointimenetelmä on laadittu tähän tarkoitukseen.
Keywords: literacy; ability to write; writing; comprehensive school; upper comprehensive school; know-how; tests; reading disorders; evaluation methods; evaluation; reading
Free keywords: reading skills
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2018
JUFO rating: 0
- Special Education (Department of Education KASLA) (Department of Teacher Education OKL) (Teacher Training School NORSSI) ERI
- Pre- and Early Childhood Education (Department of Teacher Education OKL) OEA
- Kasvatuspsykologia (Department of Teacher Education OKL)
- Psychology (Department of Psychology PSY) PSY