B1 Non-refereed journal articles
YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin (2018)


Lerkkanen, M.-K., Eklund, K., Löytynoja, H., Aro, M., & Poikkeus, A.-M. (2018). YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 28(4), 13-16. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/01/yka.pdf


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsLerkkanen, Marja-Kristiina; Eklund, Kenneth; Löytynoja, Heidi; Aro, Mikko; Poikkeus, Anna-Maija

Journal or seriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN2342-9046

Publication year2018

Volume28

Issue number4

Pages range13-16

PublisherNiilo Mäki Instituutti

Place of PublicationJyväskylä

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessDelayed open access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62830

Web address where publication is availablehttps://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/01/yka.pdf

Additional informationKokeilut ja käytänteet


Abstract

Luku- ja kirjoitustaito ovat keskeisiä oppimisen ja kouluttautumisen välineitä. Noin viidennes suomalaisnuorista ei kuitenkaan saavuta peruskoulun aikana riittävää luku- ja kirjoitustaitoa. Tunnistamatta jäävät lukemisen ja kirjoittamisen ongelmat voivat pahimmillaan vaikeuttaa kouluttautumista ja työllistymistä sekä rajoittaa sosiaalista vuorovaikutusta ja osallisuuden mahdollisuuksia tietoyhteiskunnassa. Jotta oikeanlainen tuki pystyttäisiin aloittamaan mahdollisimman aikaisin, lasten ja nuorten lukivaikeuksien luotettava tunnistaminen on erityisen tärkeää. Alakoulussa arvioinnin avuksi on tarjolla monenlaisia välineitä, mutta yläkouluikäisten lukutaidon arviointiin ja lukivaikeuden tunnistamiseen ei ole ollut luotettavia arviointimenetelmiä. Uusi YKÄ-arviointimenetelmä on laadittu tähän tarkoitukseen.


Keywordsliteracyability to writewritingcomprehensive schoolupper comprehensive schoolknow-howtestsreading disordersevaluation methodsevaluationreading

Free keywordsreading skills


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2018

JUFO rating0


Last updated on 2023-27-02 at 11:34