A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
“Can do!” Teacher Promotion of Optimism in Response to Student Failure Expectation Expressions in Classroom Discourse (2020)


Vehkakoski, T. (2020). “Can do!” Teacher Promotion of Optimism in Response to Student Failure Expectation Expressions in Classroom Discourse. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(3), 408-424. https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1570547


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Vehkakoski, Tanja

Lehti tai sarja: Scandinavian Journal of Educational Research

ISSN: 0031-3831

eISSN: 1470-1170

Julkaisuvuosi: 2020

Volyymi: 64

Lehden numero: 3

Artikkelin sivunumerot: 408-424

Kustantaja: Routledge

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1570547

Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus:

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73750


Tiivistelmä

This study offers detailed observational analyses of how teachers use optimism as an instructional resource when responding to students’ failure expectation displays in classroom situations. The results were based on video-recordings of 25 lessons in two Finnish part-time special education settings, analysed by means of applied conversation analysis. The results showed that the teachers boosted optimism by inverting students’ negative utterances, giving examples of successful experiences of peers, offering praise for students’ earlier performance or focusing on problems through instructional support. The study underlines the importance of addressing and elaborating students’ negative learning-related self-assessments in classroom interactions.


YSO-asiasanat: opettaja-oppilassuhde; luokkatyöskentely; kannustus; keskustelunanalyysi

Vapaat asiasanat: teacher optimism; failure expectation; assessment; classroom interaction


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2020

JUFO-taso: 2


Viimeisin päivitys 2021-09-08 klo 13:43