A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
University Teachers as Developers of Technology-Enhanced Teaching : Do Beliefs Matter? (2019)
Heinonen, K., Jääskelä, P., Häkkinen, P., Isomäki, H., & Hämäläinen, R. (2019). University Teachers as Developers of Technology-Enhanced Teaching : Do Beliefs Matter?. Journal of Research on Technology in Education, 51(2), 135-151. https://doi.org/10.1080/15391523.2018.1564894
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Heinonen, Kirsi; Jääskelä, Päivikki; Häkkinen, Päivi; Isomäki, Hannakaisa; Hämäläinen, Raija
Lehti tai sarja: Journal of Research on Technology in Education
ISSN: 1539-1523
eISSN: 1945-0818
Julkaisuvuosi: 2019
Volyymi: 51
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 135-151
Kustantaja: Taylor & Francis
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/15391523.2018.1564894
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
Previous research has identified a well-established link between teachers' beliefs and the practical implications of technology-enhanced learning (TEL). Until recently, there have been few studies of teachers' beliefs regarding their own role as developers of TEL in higher education. In this study, 18 university teachers' reflective writings on their role as developers of TEL were analyzed. All the teachers had developed their teaching methods for the instructional use of information and communication technologies (ICT). The findings of qualitative thematic analysis indicated four divergent teachers' roles: (1) active developers, (2) adaptive developers, (3) cautious developers, and (4) reluctant developers. These findings can be used to train teachers in educational change. (Keywords: Teacher beliefs, teacher roles, teaching development, technology-enhanced learning, university teaching, higher education)
YSO-asiasanat: opettajat; rooli (tehtävä); käsitykset; kehittäminen; opetusteknologia; korkeakouluopetus
Vapaat asiasanat: teacher beliefs; teacher roles; teaching development; technology-enhanced learning; university teaching; higher education
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019
JUFO-taso: 1
- Koulutuksen tutkimuslaitos (Koulutuksen tutkimuslaitos KTL) KTL
- Työn ja johtamisen muuttuminen digitaalisessa ajassa (Jyväskylän yliopisto JYU) EWIDE
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Aiemmin RECLAS