D1 Article in a trade journal
Motorisen oppimisen vaikeudet tulee tunnistaa varhain (2019)
Asunta, P. (2019). Motorisen oppimisen vaikeudet tulee tunnistaa varhain. Liikunta ja tiede, 56(1), 20-23. https://www.lts.fi/media/liikunta-tiede-lehden-artikkelit/1_2019/lt_1-19_20-23_lowres.pdf
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Asunta, Piritta
Journal or series: Liikunta ja tiede
ISSN: 0358-7010
Publication year: 2019
Volume: 56
Issue number: 1
Pages range: 20-23
Publisher: Liikuntatieteellinen seura
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://www.lts.fi/media/liikunta-tiede-lehden-artikkelit/1_2019/lt_1-19_20-23_lowres.pdf
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Partially open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63308
Additional information: Kirjoittajan väitöskirja ”Motorisen oppimisen vaikeuden tunnistaminen ja tukeminen koulu ympäristössä” tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa 2.11.2018. Teos löytyy sähköisessä muodossa osoitteesta: http://urn.fi/URN:ISBN:9789513975715
Abstract
Heikot motoriset taidot ovat yhteydessä oppimisen, toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden ongelmiin ja lapsen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Varhaisella tuella voidaan vaikuttaa myönteisesti lapsen kokonais kehitykseen ja ehkäistä vaikeudesta aiheutuvia toissijaisia pulmia. Suurimmalla osalla lapsista motorisen oppimisen ongelmat ovat niin lieviä, että luokan ja liikunnanopettajan tarjoama yleinen tuki auttaisi lapsen oppimista ja liikunnalliseen toimintaan osallistumista.
Keywords: children (age groups); child development; motor skills (general); motor learning; learning difficulties; recognition; early support; three-step support; primary and lower secondary education; learning objectives
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2019