A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Early prediction of reading trajectories of children with and without reading instruction in kindergarten : a comparison study of Estonia and Finland (2019)
Torppa, M., Soodla, P., Lerkkanen, M.-K., & Kikas, E. (2019). Early prediction of reading trajectories of children with and without reading instruction in kindergarten : a comparison study of Estonia and Finland. Journal of Research in Reading, 42(2), 389-410. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12274
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Torppa, Minna; Soodla, Piret; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kikas, Eve
Lehti tai sarja: Journal of Research in Reading
ISSN: 0141-0423
eISSN: 1467-9817
Julkaisuvuosi: 2019
Volyymi: 42
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 389-410
Kustantaja: Wiley-Blackwell Publishing Ltd.
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9817.12274
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64099
Tiivistelmä
Methods: Children's skills were assessed three times – fall and spring in Grade 1 and spring in Grade 2.
Results: The results showed that school‐entry rapid automatised naming and reading fluency predicted the development of fluency in Grade 2, but reading fluency was a stronger predictor in Estonia than in Finland. In addition, school‐entry reading fluency was the strongest predictor of reading comprehension in Grade 2. Furthermore, listening comprehension was a stronger predictor of reading comprehension in the Finnish sample than in the Estonian sample. Finally, high‐risk children were identified based on their slow reading and rapid automatised naming at school entry. In Estonia, the reading development of high‐risk children was declining compared to their peers, while the Finnish high‐risk children were catching up with their peers. The high‐risk children in the Finnish sample also had reading difficulties less often than the Estonian sample.
Conclusions: The findings suggest that the skills at school entry are stronger predictors of reading development in Estonia than in Finland. The reasons for this could be the earlier onset of reading instruction in kindergarten in the Estonian sample or differences in reading instruction practices between Estonian and Finnish schools.
YSO-asiasanat: lukutaito; sujuvuus; esiopetus; alakoululaiset
Vapaat asiasanat: Viro; Suomi
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- Lukutaidon kehittyminen lapsuudesta aikuisuuteen: riskit ja suojaavat tekijät
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
- Lukutaidon kehittyminen lapsuudesta aikuisuuteen: riskit ja suojaavat tekijät /II
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
- Lukutaidon kehittyminen lapsuudesta aikuisuuteen: riskit ja suojaavat tekijät
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019
JUFO-taso: 2