A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Leisure Reading (But Not Any Kind) and Reading Comprehension Support Each Other : A Longitudinal Study Across Grades 1 and 9 (2020)


Torppa, M., Niemi, P., Vasalampi, K., Lerkkanen, M.-K., Tolvanen, A., & Poikkeus, A.-M. (2020). Leisure Reading (But Not Any Kind) and Reading Comprehension Support Each Other : A Longitudinal Study Across Grades 1 and 9. Child Development, 91(3), 876-900. https://doi.org/10.1111/cdev.13241


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatTorppa, Minna; Niemi, Pekka; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija

Lehti tai sarjaChild Development

ISSN0009-3920

eISSN1467-8624

Julkaisuvuosi2020

Volyymi91

Lehden numero3

Artikkelin sivunumerot876-900

KustantajaWiley-Blackwell Publishing, Inc.

JulkaisumaaYhdysvallat (USA)

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1111/cdev.13241

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68293


Tiivistelmä

This study examines associations between leisure reading and reading skills in data of 2,525 students followed from age 7 to 16. As a step further from traditional cross‐lagged analysis, a random intercept cross‐lagged panel model was used to identify within‐person associations of leisure reading (books, magazines, newspapers, and digital reading), reading fluency, and reading comprehension. In Grades 1–3 poorer comprehension and fluency predicted less leisure reading. In later grades more frequent leisure reading, particularly of books, predicted better reading comprehension. Negative associations were found between digital reading and reading skills. The findings specify earlier findings of correlations between individuals by showing that reading comprehension improvement, in particular, is predicted by within‐individual increases in book reading.


YSO-asiasanatpitkittäistutkimuslukuharrastuslukutaitoluetun ymmärtäminenkouluikäiset

Vapaat asiasanatlukeminen (toiminta)


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020

JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 13:49