A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Leisure Reading (But Not Any Kind) and Reading Comprehension Support Each Other : A Longitudinal Study Across Grades 1 and 9 (2020)
Torppa, M., Niemi, P., Vasalampi, K., Lerkkanen, M.-K., Tolvanen, A., & Poikkeus, A.-M. (2020). Leisure Reading (But Not Any Kind) and Reading Comprehension Support Each Other : A Longitudinal Study Across Grades 1 and 9. Child Development, 91(3), 876-900. https://doi.org/10.1111/cdev.13241
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Torppa, Minna; Niemi, Pekka; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija
Lehti tai sarja: Child Development
ISSN: 0009-3920
eISSN: 1467-8624
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 91
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 876-900
Kustantaja: Wiley-Blackwell Publishing, Inc.
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1111/cdev.13241
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68293
Tiivistelmä
This study examines associations between leisure reading and reading skills in data of 2,525 students followed from age 7 to 16. As a step further from traditional cross‐lagged analysis, a random intercept cross‐lagged panel model was used to identify within‐person associations of leisure reading (books, magazines, newspapers, and digital reading), reading fluency, and reading comprehension. In Grades 1–3 poorer comprehension and fluency predicted less leisure reading. In later grades more frequent leisure reading, particularly of books, predicted better reading comprehension. Negative associations were found between digital reading and reading skills. The findings specify earlier findings of correlations between individuals by showing that reading comprehension improvement, in particular, is predicted by within‐individual increases in book reading.
YSO-asiasanat: pitkittäistutkimus; lukuharrastus; lukutaito; luetun ymmärtäminen; kouluikäiset
Vapaat asiasanat: lukeminen (toiminta)
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 3