A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Leisure Reading (But Not Any Kind) and Reading Comprehension Support Each Other : A Longitudinal Study Across Grades 1 and 9 (2020)


Torppa, M., Niemi, P., Vasalampi, K., Lerkkanen, M.-K., Tolvanen, A., & Poikkeus, A.-M. (2020). Leisure Reading (But Not Any Kind) and Reading Comprehension Support Each Other : A Longitudinal Study Across Grades 1 and 9. Child Development, 91(3), 876-900. https://doi.org/10.1111/cdev.13241


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Torppa, Minna; Niemi, Pekka; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija

Lehti tai sarja: Child Development

ISSN: 0009-3920

eISSN: 1467-8624

Julkaisuvuosi: 2020

Volyymi: 91

Lehden numero: 3

Artikkelin sivunumerot: 876-900

Kustantaja: Wiley-Blackwell Publishing, Inc.

Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1111/cdev.13241

Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus:

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68293


Tiivistelmä

This study examines associations between leisure reading and reading skills in data of 2,525 students followed from age 7 to 16. As a step further from traditional cross‐lagged analysis, a random intercept cross‐lagged panel model was used to identify within‐person associations of leisure reading (books, magazines, newspapers, and digital reading), reading fluency, and reading comprehension. In Grades 1–3 poorer comprehension and fluency predicted less leisure reading. In later grades more frequent leisure reading, particularly of books, predicted better reading comprehension. Negative associations were found between digital reading and reading skills. The findings specify earlier findings of correlations between individuals by showing that reading comprehension improvement, in particular, is predicted by within‐individual increases in book reading.


YSO-asiasanat: pitkittäistutkimus; lukuharrastus; lukutaito; luetun ymmärtäminen; kouluikäiset

Vapaat asiasanat: lukeminen (toiminta)


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2020

JUFO-taso: 3


Viimeisin päivitys 2021-07-07 klo 21:37