A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
The feasibility of working memory tablet tasks in predicting scholastic skills in classroom settings (2019)
Kanerva, K., Kiistala, I., Kalakoski, V., Hirvonen, R., Ahonen, T., & Kiuru, N. (2019). The feasibility of working memory tablet tasks in predicting scholastic skills in classroom settings. Applied Cognitive Psychology, 33(6), 1224-1237. https://doi.org/10.1002/acp.3569
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kanerva, Kaisa; Kiistala, Ilkka; Kalakoski, Virpi; Hirvonen, Riikka; Ahonen, Timo; Kiuru, Noona
Lehti tai sarja: Applied Cognitive Psychology
ISSN: 0888-4080
eISSN: 1099-0720
Julkaisuvuosi: 2019
Volyymi: 33
Lehden numero: 6
Artikkelin sivunumerot: 1224-1237
Kustantaja: John Wiley & Sons Ltd.
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1002/acp.3569
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66533
Tiivistelmä
Cognitive assessment in natural group settings facilitates data collection but poses threats to the validity. In this study, tablet‐based working memory (WM) tasks, the counting span, and reading span were used in predicting 12‐year‐old children's (N = 837) scholastic skills and fluid intelligence in a classroom with environmental noise. WM tasks had excellent internal consistency, correlated with scholastic skills, and accounted for more of the variance in cognitive performance (grade point average, fluid intelligence, scholastic skills) compared with individually administered (n = 190) digit span task. Furthermore, the multilevel analysis revealed that compared with the classrooms with no noise, when naturally occurring speech or nonspeech types of environmental noises were present during assessment, WM scores or the reliability estimates were not lower. In contrast, when both types of noises were present, the relationships between some of the WM and achievement scores were even stronger. Thus, assessments in natural classroom contexts may promote revealing the individual differences in WM.
YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); kognitiiviset taidot; suoriutuminen; työmuisti; luokkatyöskentely; taulutietokoneet
Vapaat asiasanat: adolescents; assessment; scholastic skills
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Oppimisvaikeuksien, temperamentin ja sosiaalisten suhteiden rooli varhaisnuorten akateemisessa sopeutumisessa: Monitasoinen ja kokeellinen tutkimus
- Ahonen, Timo
- Suomen Akatemia
- Alakoulusta yläkouluun siirtyvien oppilaiden suoritusstrategiat - Yhteydet motivaatioon, temperamenttiin, toiminnanohjaukseen ja akateemiseen kimmoisuuteen
- Hirvonen, Riikka
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019
JUFO-taso: 1