A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Språkmedvetenhet i småbarnspedagogiskt arbete : Finländska daghemspedagogers reflektioner (2019)


Sopanen, P. (2019). Språkmedvetenhet i småbarnspedagogiskt arbete : Finländska daghemspedagogers reflektioner. Nordisk Barnehageforskning, 18(1). https://doi.org/10.7577/nbf.2868


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatSopanen, Pauliina

Lehti tai sarjaNordisk Barnehageforskning

eISSN1890-9167

Julkaisuvuosi2019

Volyymi18

Lehden numero1

KustantajaNordisk Barnehageforskning

JulkaisumaaNorja

Julkaisun kielinorja

DOIhttps://doi.org/10.7577/nbf.2868

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65167


Tiivistelmä

Under det senaste decenniet har Finland blivit alltmer mångspråkigt. Det syns också i styrdokumenten. I denna artikel beskrivs hur pedagoger vid ett tvåspråkigt så kallat samlokaliserat daghem resonerar kring begreppet språkmedvetenhet och hur deras diskurser förhåller sig till det som skrivs om språkmedvetenhet i Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2016 (det nationella styrdokumentet för småbarnspedagogik). Enligt resultaten är pedagogerna medvetna om deras roll som språkmedvetna vuxna och hur de kan stödja barns språkliga medvetenhet i svenska/finska medan diskurser om annan flerspråkighet ej förekommer spontant. Studien visar att det är viktigt att diskutera språkmedvetenhet redan i lärarutbildningen och i annan fortbildning.


Vapaat asiasanatlastentarhanopettajat; diskurssianalyysi; varhaiskasvatus; kielitietoinen opetus


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2019

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-08-01 klo 15:33