A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Språkmedvetenhet i småbarnspedagogiskt arbete : Finländska daghemspedagogers reflektioner (2019)
Sopanen, P. (2019). Språkmedvetenhet i småbarnspedagogiskt arbete : Finländska daghemspedagogers reflektioner. Nordisk Barnehageforskning, 18(1). https://doi.org/10.7577/nbf.2868
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Sopanen, Pauliina
Lehti tai sarja: Nordisk Barnehageforskning
eISSN: 1890-9167
Julkaisuvuosi: 2019
Volyymi: 18
Lehden numero: 1
Kustantaja: Nordisk Barnehageforskning
Julkaisumaa: Norja
Julkaisun kieli: norja
DOI: https://doi.org/10.7577/nbf.2868
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65167
Tiivistelmä
Under det senaste decenniet har Finland blivit alltmer mångspråkigt. Det syns också i styrdokumenten. I denna artikel beskrivs hur pedagoger vid ett tvåspråkigt så kallat samlokaliserat daghem resonerar kring begreppet språkmedvetenhet och hur deras diskurser förhåller sig till det som skrivs om språkmedvetenhet i Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2016 (det nationella styrdokumentet för småbarnspedagogik). Enligt resultaten är pedagogerna medvetna om deras roll som språkmedvetna vuxna och hur de kan stödja barns språkliga medvetenhet i svenska/finska medan diskurser om annan flerspråkighet ej förekommer spontant. Studien visar att det är viktigt att diskutera språkmedvetenhet redan i lärarutbildningen och i annan fortbildning.
Vapaat asiasanat: lastentarhanopettajat; diskurssianalyysi; varhaiskasvatus; kielitietoinen opetus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019
JUFO-taso: 1