A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Cognitive Correlates of the Covariance in Reading and Arithmetic Fluency : Importance of Serial Retrieval Fluency (2020)
Koponen, T., Eklund, K., Heikkilä, R., Salminen, J., Fuchs, L., Fuchs, D., & Aro, M. (2020). Cognitive Correlates of the Covariance in Reading and Arithmetic Fluency : Importance of Serial Retrieval Fluency. Child Development, 91(4), 1063-1080. https://doi.org/10.1111/cdev.13287
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Koponen, Tuire; Eklund, Kenneth; Heikkilä, Riikka; Salminen, Jonna; Fuchs, Lynn; Fuchs, Douglas; Aro, Mikko
Lehti tai sarja: Child Development
ISSN: 0009-3920
eISSN: 1467-8624
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 91
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 1063-1080
Kustantaja: Wiley-Blackwell Publishing, Inc.
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1111/cdev.13287
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
This study examines the core predictors of the covariance in reading and arithmetic fluency and the domain‐general cognitive skills that explain the core predictors and covariance. Seven‐year‐old Finnish children (N = 200) were assessed on rapid automatized naming (RAN), phonological awareness, letter knowledge, verbal counting, number writing, number comparison, memory skills, and processing and articulation speed in the spring of Grade 1 and on reading and arithmetic fluency in the fall of Grade 2. RAN and verbal counting were strongly associated, and a constructed latent factor, serial retrieval fluency (SRF), was the strongest unique predictor of the shared variance. Other unique predictors were phonological awareness, number comparison, and processing speed. Findings highlight the importance of SRF in clarifying the relation between reading and arithmetic fluency.
YSO-asiasanat: lukeminen; lukutaito; matematiikka; matemaattiset taidot; sujuvuus
Vapaat asiasanat: reading and arithmetic fluency
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Lasten luku- ja laskutaidon sujuvuusongelmat
- Aro, Mikko
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 3