D1 Article in a trade journal
Kohti fraseologista kielenopetusta : esimerkkejä opetuskokeilusta (2019)
Tarvainen, J. (2019). Kohti fraseologista kielenopetusta : esimerkkejä opetuskokeilusta. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10(4). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/kohti-fraseologista-kielenopetusta-esimerkkeja-opetuskokeilusta
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Tarvainen, Jenny
Journal or series: Kieli, koulutus ja yhteiskunta
eISSN: 1799-0181
Publication year: 2019
Volume: 10
Issue number: 4
Publisher: Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/kohti-fraseologista-kielenopetusta-esimerkkeja-opetuskokeilusta
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905212694
Abstract
Fraseologialla tarkoitetaan kielen piileviä, mutta vakiintuneita rakenteita. Kielenopetuksen kannalta olisi oleellista, että natiivipuhujille tyypilliset tavat käyttää kieltä ja oppijankielen epätyypilliset ilmaukset tunnistettaisiin paremmin. Olin syksyn 2018 Opetushallituksen tukemassa ulkomaan opetusharjoittelussa Ludwig-Maximilians-yliopistossa Saksassa, ja siellä opetin suomea vieraana kielenä. Olen maisterintutkielmassani perehtynyt fraseologiaan erityisesti oppijankielen kontekstissa. Harjoittelussa kokeilin kielenopetuksessa fraseologista näkökulmaa. Tämä artikkeli perustuu harjoittelun aikana tekemiini kokeiluihin ja saamiini kokemuksiin.
Keywords: phraseology; corpus-based research; Finnish as a second language; language teaching; educational methods
Free keywords: phraseology; corpus-based research; Finnish as a second language; language teaching; educational methods
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2019