D1 Article in a trade journal
Kohti fraseologista kielenopetusta : esimerkkejä opetuskokeilusta (2019)


Tarvainen, J. (2019). Kohti fraseologista kielenopetusta : esimerkkejä opetuskokeilusta. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10(4). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/kohti-fraseologista-kielenopetusta-esimerkkeja-opetuskokeilusta


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsTarvainen, Jenny

Journal or seriesKieli, koulutus ja yhteiskunta

eISSN1799-0181

Publication year2019

Volume10

Issue number4

PublisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2019/kohti-fraseologista-kielenopetusta-esimerkkeja-opetuskokeilusta

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905212694


Abstract

Fraseologialla tarkoitetaan kielen piileviä, mutta vakiintuneita rakenteita. Kielenopetuksen kannalta olisi oleellista, että natiivipuhujille tyypilliset tavat käyttää kieltä ja oppijankielen epätyypilliset ilmaukset tunnistettaisiin paremmin. Olin syksyn 2018 Opetushallituksen tukemassa ulkomaan opetusharjoittelussa Ludwig-Maximilians-yliopistossa Saksassa, ja siellä opetin suomea vieraana kielenä. Olen maisterintutkielmassani perehtynyt fraseologiaan erityisesti oppijankielen kontekstissa. Harjoittelussa kokeilin kielenopetuksessa fraseologista näkökulmaa. Tämä artikkeli perustuu harjoittelun aikana tekemiini kokeiluihin ja saamiini kokemuksiin.


Keywordsphraseologycorpus-based researchFinnish as a second languagelanguage teachingeducational methods

Free keywordsphraseology; corpus-based research; Finnish as a second language; language teaching; educational methods


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2019


Last updated on 2024-11-05 at 21:47