A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
The home literacy model in a highly transparent orthography (2020)
Silinskas, G., Torppa, M., Lerkkanen, M.-K., & Nurmi, J.-E. (2020). The home literacy model in a highly transparent orthography. School Effectiveness and School Improvement, 31(1), 80-101. https://doi.org/10.1080/09243453.2019.1642213
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Silinskas, Gintautas; Torppa, Minna; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Nurmi, Jari-Erik
Lehti tai sarja: School Effectiveness and School Improvement
ISSN: 0924-3453
eISSN: 1744-5124
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 31
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 80-101
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/09243453.2019.1642213
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67332
Tiivistelmä
We investigated the extent to which home literacy activities during the preschool year would predict the development of children’s language and literacy skills in primary school, in a highly transparent Finnish language. Also, the correlates of maternal literacy activities during preschool were examined. Literacy and language skills of 1,880 children (6-year-olds at the baseline) were tested at 5 time points from the beginning of preschool to the end of Year 2; mothers filled in questionnaires at the end of preschool. The results showed that home teaching of reading at preschool age predicted children’s emergent literacy (letter knowledge, word reading fluency) in primary school, while shared reading predicted oral language skills (vocabulary, listening comprehension). Moreover, early letter knowledge was related to both the maternal teaching of reading and shared reading, while maternal beliefs and expectations about their children’s schooling and competence were associated with more frequent engagement in the teaching of reading.
Vapaat asiasanat: lukutaito; lukeminen; kirjoitustaito; kirjoittaminen; opetus; koti; vanhemmat
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Vanhempien ja opettajien antaman ohjauksen sekä tunteiden ja lapsen akateemisen suoriutumisen säätelyn pitkäaikaiset yhteydet
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 2