A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
Digital Mental Health Resources for Children and Youth : Evaluation of Strengths in User Interface Design (2019)
Mehtälä, S., Kankaanranta, M., Rousi, R., & Clements, K. (2019). Digital Mental Health Resources for Children and Youth : Evaluation of Strengths in User Interface Design. In T. Bastiaens (Ed.), Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2019 (pp. 1863-1871). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). https://www.learntechlib.org/primary/p/210217/
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Mehtälä, Saana; Kankaanranta, Marja; Rousi, Rebekah; Clements, Kati
Emojulkaisu: Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2019
Emojulkaisun toimittajat: Bastiaens, Theo
Konferenssin paikka ja aika: Amsterdam, The Netherlands, 24-29.6.2019
ISBN: 978-1-939797-42-1
Julkaisuvuosi: 2019
Artikkelin sivunumerot: 1863-1871
Kustantaja: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE)
Kustannuspaikka: Waynesville
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://www.learntechlib.org/primary/p/210217/
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65225
Tiivistelmä
The aim of this research is to explore the positive user interface (UI) design of digital mental health resources for children and youth. For this purpose, a heuristic model is introduced and heuristic evaluation is used as a method to systematically assess 49 digital mental health resources. In the assessment, the resources are evaluated by observing the prevalence of UI design strengths defined in the heuristic model. The results of the study indicate that the resources analyzed have strengths especially in the dimensions of visual design, content, reliability, engagement and functional design. Furthermore, all of the resources have at least four design strengths, creating a good basis for increasing positive design. However, further research is needed to establish how to incorporate positive design into digital mental health resources designed for children and youth.
YSO-asiasanat: mielenterveys; sähköiset palvelut; käyttöliittymät; nuoret; lapset (ikäryhmät)
Vapaat asiasanat: mental health; digital resources; user interfaces; children; youth
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Tietoisuus, ennaltaehkäisy ja varhaiset interventiot lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisessä (APEX-konsortio)
- Kankaanranta, Marja
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019
JUFO-taso: 1