B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä
Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä (2019)
Students' views about science teacher's authority


Ojala, S., Välisaari, J., & Lundell, J. (2019). Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä. LUMAT-B, 4(1), 1-18. https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1131


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatOjala, Saija; Välisaari, Jouni; Lundell, Jan

Lehti tai sarjaLUMAT-B

eISSN2489-2572

Julkaisuvuosi2019

Volyymi4

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot1-18

KustantajaValtakunnallinen LUMA-keskus

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1131

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65288


Tiivistelmä

Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetista, sen muodostumisesta ja kehittämisestä. Tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteisiin. Oppilaiden (N = 25) näkemyksiä selvitettiin kyselytutkimuksen avulla ja tutkimusaineisto analysoitiin sekä tilastollisen analyysin että aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella auktoriteetti liitettiin osaksi opettajan persoonaa ja asiantuntijuutta. Osaltaan auktoriteetin katsottiin tarkoittavan myös vuorovaikutussuhdetta, jossa opettajalla on oppilasta enemmän valtaa. Auktoriteetin koettiin muodostuvan vuorovaikutussuhteessa, jossa merkittäviä tekijöitä olivat opettajan luonne, hyvä aineenhallinta, ryhmänhallintataidot ja opettajan asema. Auktoriteetin kehittämisessä oleellista oli puolestaan ammattitaidon kehittäminen ja opettajapersoonan vahvistaminen. Oppilaat näyttivät arvostavan asiantuntevaa, järjestystä ylläpitävää ja mukavaa opettajaa.


YSO-asiasanatauktoriteettiopettajatopettajuusluonnontieteetopettaja-oppilassuhdegrounded theory

Vapaat asiasanatauktoriteetti; opettajuus; luonnontieteiden opettajat; fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2019


Viimeisin päivitys 2024-25-03 klo 13:46