B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä
Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä (2019)
Students' views about science teacher's authority
Ojala, S., Välisaari, J., & Lundell, J. (2019). Oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetistä. LUMAT-B, 4(1), 1-18. https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1131
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ojala, Saija; Välisaari, Jouni; Lundell, Jan
Lehti tai sarja: LUMAT-B
eISSN: 2489-2572
Julkaisuvuosi: 2019
Volyymi: 4
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 1-18
Kustantaja: Valtakunnallinen LUMA-keskus
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://journals.helsinki.fi/lumatb/article/view/1131
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65288
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemyksiä luonnontieteiden opettajan auktoriteetista, sen muodostumisesta ja kehittämisestä. Tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteisiin. Oppilaiden (N = 25) näkemyksiä selvitettiin kyselytutkimuksen avulla ja tutkimusaineisto analysoitiin sekä tilastollisen analyysin että aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella auktoriteetti liitettiin osaksi opettajan persoonaa ja asiantuntijuutta. Osaltaan auktoriteetin katsottiin tarkoittavan myös vuorovaikutussuhdetta, jossa opettajalla on oppilasta enemmän valtaa. Auktoriteetin koettiin muodostuvan vuorovaikutussuhteessa, jossa merkittäviä tekijöitä olivat opettajan luonne, hyvä aineenhallinta, ryhmänhallintataidot ja opettajan asema. Auktoriteetin kehittämisessä oleellista oli puolestaan ammattitaidon kehittäminen ja opettajapersoonan vahvistaminen. Oppilaat näyttivät arvostavan asiantuntevaa, järjestystä ylläpitävää ja mukavaa opettajaa.
YSO-asiasanat: auktoriteetti; opettajat; opettajuus; luonnontieteet; opettaja-oppilassuhde; grounded theory
Vapaat asiasanat: auktoriteetti; opettajuus; luonnontieteiden opettajat; fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- LUMA-keskus Suomi -verkoston valtakunnallisen tehtävän toteutus vuosina 2017-2020
- Lundell, Jan
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019