A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Working as early childhood centre directors and deputies : perspectives from Australia, Finland and Norway (2019)
Halttunen, L., Sims, M., Waniganayake, M., Hadley, F., Bøe, M., Hognestad, K., & Heikka, J. (2019). Working as early childhood centre directors and deputies : perspectives from Australia, Finland and Norway. In P. Strehmel, J. Heikka, E. Hujala, J. Rodd, & M. Waniganayake (Eds.), Leadership in Early Education in Times of Change : Research from five Continents (pp. 231-252). Verlag Barbara Budrich. https://doi.org/10.3224/8474219918
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Halttunen, Leena; Sims, Margaret; Waniganayake, Manjula; Hadley, Fay; Bøe, Marit; Hognestad, Karin; Heikka, Johanna
Emojulkaisu: Leadership in Early Education in Times of Change : Research from five Continents
Emojulkaisun toimittajat: Strehmel, Petra; Heikka, Johanna; Hujala, Eeva; Rodd, Jillian; Waniganayake, Manjula
ISBN: 978-3-8474-2199-3
eISBN: 978-3-8474-1224-3
Julkaisuvuosi: 2019
Artikkelin sivunumerot: 231-252
Kirjan kokonaissivumäärä: 309
Kustantaja: Verlag Barbara Budrich
Kustannuspaikka: Leverkusen
Julkaisumaa: Saksa
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.3224/8474219918
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65319
Tiivistelmä
Tämä tutkimus, joka tarkasteli päiväkodin johtajien ja apulaisjohtajien johtajuutta, on toteutettu Australiassa, Suomessa ja Norjassa. Teoreettisesti tutkimus sijoittuu uusliberalistiseen ajatteluun, jonka Sims (2017) kuvaa laajenevasti muokkaavan varhaiskasvatuksen toimintatapoja useissa OECD maissa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen aineistona on osallistujien lyhyt taustakysely, työnkuvien sisällönanalyysi ja yksilöhaastattelut. Tulosten mukaan erilaisuutta työn rakenteissa on sekä kunkin maan sisällä että maiden välillä. Tutkimuksessa havaittiin, että odotukset jokaisen roolista ja siitä, kuinka henkilöt osallistuvat johtajuuteen muovautuvat päiväkotikontekstissa. Australiassa johtajat hyvän laatuarvion saaneissa päiväkodeissa näyttävät toteuttavan yhteistoimijuutta päätöksiä tehtäessä. Suomessa johtajien ja apulaisjohtajien odotetaan toimivan yhteistyössä johtaessaan 2-3 päivähoitoyksikköä. Norjassa on tehty työn uudelleenjärjestelyä, jolloin apulaisjohtajat ovat johtajan rinnalla vastuullisia johtajuuden toteuttamisesta. Yhteenvetona voi todeta näiden tulosten tuovan esille uusia näkökulmia siitä, miten johtajat kokevat johtajuutensa, kun apulaisjohtajat ovat osa johtajuustiimiä varhaiskasvatuksen yksiköissä.
YSO-asiasanat: varhaiskasvatus; päiväkodit; johtajat; johtajuus; työnkuva; uusliberalismi
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019
JUFO-taso: 1