A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Changing vocational special needs education : From teacher to developer (2019)


Hirvonen, M., & Pirttimaa, R. (2019). Changing vocational special needs education : From teacher to developer. In A. Heikkinen, J. Pätäri, & G. Molzberger (Eds.), Disciplinary Struggles in Education (pp. 173-192). Tampere University Press. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-002-1


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHirvonen, Maija; Pirttimaa, Raija

EmojulkaisuDisciplinary Struggles in Education

Emojulkaisun toimittajatHeikkinen, Anja; Pätäri, Jenni; Molzberger, Gabriele

ISBN978-952-359-003-8

eISBN978-952-359-002-1

Julkaisuvuosi2019

Artikkelin sivunumerot173-192

Kirjan kokonaissivumäärä262

KustantajaTampere University Press

KustannuspaikkaTampere

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-002-1

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65326


Tiivistelmä

Biographies can be used to examine changes in teaching and analyse how teachers experience education policies. This study focused on 11 vocational special needs education teachers (vocational SNE teachers) who wrote work-related memoirs. Six of them were also interviewed. Qualitative content analysis was used to determine how experienced SNE teachers describe the changes and challenges in vocational education and training since the 1970s. The findings suggested that the work of vocational SNE teachers has changed from segregated student-focused remedial instruction to planning and administrative work with indirect impact. Similarly, a change in competences is evident. The discipline “Special Education” showed very minor role in the interviews. However, the emancipatory ethos, advocation for those who are in disadvantaged positions, was strong.


YSO-asiasanaterityiskasvatusammatillinen erityisopetusammatilliset erityisopettajatyhteiskunnallinen muutoskoulutuspolitiikkaelämäkertatutkimus

Vapaat asiasanatteacher biographies; special needs education; vocational education


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2019

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-25-03 klo 13:31