A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Mobilising Consumers for Food Waste Reduction in Finnish Media Discourse (2020)


Raippalinna, L.-M. (2020). Mobilising Consumers for Food Waste Reduction in Finnish Media Discourse. In E. Närvänen, N. Mesiranta, M. Mattila, & A. Heikkinen (Eds.), Food Waste Management : Solving the Wicked Problem (pp. 289-317). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20561-4_11


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatRaippalinna, Liia-Maria

EmojulkaisuFood Waste Management : Solving the Wicked Problem

Emojulkaisun toimittajatNärvänen, Elina; Mesiranta, Nina; Mattila, Malla; Heikkinen, Anna

ISBN978-3-030-20560-7

eISBN978-3-030-20561-4

Julkaisuvuosi2020

Artikkelin sivunumerot289-317

Kirjan kokonaissivumäärä455

KustantajaPalgrave Macmillan

KustannuspaikkaCham

JulkaisumaaSveitsi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1007/978-3-030-20561-4_11

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68205


Tiivistelmä

Raippalinna explores how consumers are mobilised for food waste reduction in media discourse. Food waste reduction initiatives are often criticised for putting the responsibility on individual consumers, but little research exists on the mobilisation of consumers in actual contexts. Through critical discourse analysis of media texts, Raippalinna investigates how the food waste problem and consumers are constructed in relation to each other in Finlands leading newspaper Helsingin Sanomat 2010–2017. The analysis demonstrates that the discourses of consumer mobilisation appear mostly as consumer education where the consumer’s role is to manage individual consumption and household practices. The theoretical framework combines governmentality studies with a practice theoretical approach on consumption. Raippalinna discusses if and how media discourse can contribute to a transformation of food (waste) related practices.


YSO-asiasanatruokahävikkikuluttajatvastuullisuuskansalaisuuskestävä kulutusjulkinen keskustelulehdistökirjoitteludiskurssintutkimusdiskurssianalyysiintertekstuaalisuus

Vapaat asiasanatfood waste; food waste reduction; media discourse; consumer; consumer responsibility; citizenship; sustainable consumption; critical discourse analysis; intertextuality; governmentality


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020

JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 21:07