A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Mobilising Consumers for Food Waste Reduction in Finnish Media Discourse (2020)
Raippalinna, L.-M. (2020). Mobilising Consumers for Food Waste Reduction in Finnish Media Discourse. In E. Närvänen, N. Mesiranta, M. Mattila, & A. Heikkinen (Eds.), Food Waste Management : Solving the Wicked Problem (pp. 289-317). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20561-4_11
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Raippalinna, Liia-Maria
Emojulkaisu: Food Waste Management : Solving the Wicked Problem
Emojulkaisun toimittajat: Närvänen, Elina; Mesiranta, Nina; Mattila, Malla; Heikkinen, Anna
ISBN: 978-3-030-20560-7
eISBN: 978-3-030-20561-4
Julkaisuvuosi: 2020
Artikkelin sivunumerot: 289-317
Kirjan kokonaissivumäärä: 455
Kustantaja: Palgrave Macmillan
Kustannuspaikka: Cham
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-20561-4_11
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68205
Tiivistelmä
Raippalinna explores how consumers are mobilised for food waste reduction in media discourse. Food waste reduction initiatives are often criticised for putting the responsibility on individual consumers, but little research exists on the mobilisation of consumers in actual contexts. Through critical discourse analysis of media texts, Raippalinna investigates how the food waste problem and consumers are constructed in relation to each other in Finlands leading newspaper Helsingin Sanomat 2010–2017. The analysis demonstrates that the discourses of consumer mobilisation appear mostly as consumer education where the consumer’s role is to manage individual consumption and household practices. The theoretical framework combines governmentality studies with a practice theoretical approach on consumption. Raippalinna discusses if and how media discourse can contribute to a transformation of food (waste) related practices.
YSO-asiasanat: ruokahävikki; kuluttajat; vastuullisuus; kansalaisuus; kestävä kulutus; julkinen keskustelu; lehdistökirjoittelu; diskurssintutkimus; diskurssianalyysi; intertekstuaalisuus
Vapaat asiasanat: food waste; food waste reduction; media discourse; consumer; consumer responsibility; citizenship; sustainable consumption; critical discourse analysis; intertextuality; governmentality
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 3