G5 Artikkeliväitöskirja
Graphic human experiments : Frankensteinian cognitive logics of characters in Vertigo comics and beyond (2019)


Varis, E. (2019). Graphic human experiments : Frankensteinian cognitive logics of characters in Vertigo comics and beyond [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 73. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7725-2


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatVaris, Essi

eISBN978-951-39-7725-2

Lehti tai sarjaJYU dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2019

Sarjan numero73

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (131 sivua, 75 sivua useina numerointijaksoina) :

KustantajaJyväskylän yliopisto

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7725-2

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tässä artikkeliväitöskirjassa tutkitaan, kuinka fiktiiviset hahmot toimivat ja muotoutuvat lukijoiden ja tekstien välisissä vuorovaikutusprosesseissa. Tutkimus keskittyy erityisesti kuvaa ja sanaa yhdistäviin sarjakuvahahmoihin. Niinpä myös sen teoriakehys yhdistelee sarjakuvatutkimuksen löydöksiä erilaisiin henkilöhahmoteorioihin ja kognitiivisen kertomusteorian työkaluihin. Kohdetekstit valikoituivat amerikkalaisen DC Comics -yhtiön kokeelliseen genresarjakuvaan erikoistuneesta Vertigo-julkaisusarjasta. Laajimman kognitiivisen sarjakuva-analyysin kohteeksi päätyi Neil Gaimanin käsikirjoittama ja J. H. Williams III:n kuvittama minisarja The Sandman: Overture (2013–2015),
jonka kummalliset henkilöhahmot johdattelevat ihmislukijan havainnoimaan, missä määrin ei-inhimillisten ja kuvitteellisten olentojen kokemuksia on mahdollista ymmärtää. Mike Careyn ja Peter Grossin luoma metafiktiivinen fantasiasarja The Unwritten (2009–2015) puolestaan vertaa henkilöhahmoa Frankensteinin hirviöön: molemmat
ovat keinotekoisia, sekalaisista ainesosista koottuja luomuksia, mutta vaikuttavat silti jossain määrin eläviltä ja inhimillisiltä. Tästä ”hirviöanalogiasta” muodostui koko tutkimuksen teoreettinen ydin, joka ohjasi erilaisten lähestymistapojen uudenlaista yhdistämistä ja niillä spekuloimista. Frankensteinin hirviön kasvua irrallisista ruumiinosista ajattelevaksi, kapinalliseksi olennoksi verrataan esimerkiksi siihen, kuinka kirjallisuudentutkimuksen henkilöhahmoteoreettiset näkemykset ovat kehittyneet strukturalistisista malleista kognitiivisiksi ja edelleen transmediaalisiksi teorioiksi. Lisäksi Frankensteinin kokoamistyö ja hirviön yksinäiset vaellukset ohjaavat huomion siihen, kuinka henkilöhahmoja ja niiden osia kierrätetään tekstistä ja viestimestä toiseen. Näitä tekstien välisiä prosesseja ohjaavat paitsi tekijöiden taustalla vaikuttavat taloudelliset intressit myös erilaiset lukijayhteisöt, sillä ilman lukijoiden kognitiivista työtä hahmot eivät heräisi henkiin lainkaan. Artikkelikohtaisten tapaustutkimusten pohjalta hahmottuu täysin uusi enaktivistinen henkilöhahmoteoria, jonka mukaan hahmot koetaan elävinä ja usein inhimillisinä, koska lukijoiden aktiivinen vuorovaikutus tekstien ja muiden lukijoiden kanssa synnyttää tällaisen dynaamisen kokemuksen. Toisaalta erilaisilla tekstuaalisilla, sosiaalisilla ja kulttuurisilla ympäristöillä on paljon eri keinoja
mahdollistaa tällaisten kuvitteellisten henkilöiden muodostuminen. Koska nämä tulkintaprosessit toimivat subjektiivisesti ja tilanteisesti, suhteessa jatkuvasti muuttuviin ajattelun ympäristöihin, henkilöhahmot ovat monin tavoin epävakaita ja paradoksaalisia olioita. Ne koostuvat sekä tekstistä että kognitiivisesta toiminnasta, ne koetaan niin todenkaltaisina kuin keinotekoisina, ja ne ovat sekä ikuisesti keskeneräisiä että merkityksiltään moninaisia.


YSO-asiasanatfiktiiviset hahmotsarjakuvatfiktiotekstitsarjakuvahahmotkognitiivinen kirjallisuudentutkimuskirjallisuudentutkimuslukukokemuksettransmedia

Vapaat asiasanatenaktivismi; Vertigo-sarjakuvat; Frankensteinin hirviö


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2019


Viimeisin päivitys 2024-11-03 klo 14:25