A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Deliberate or Instinctive? : Proactive and Reactive Coping for Technostress (2019)


Pirkkalainen, H., Salo, M., Tarafdar, M., & Makkonen, M. (2019). Deliberate or Instinctive? : Proactive and Reactive Coping for Technostress. Journal of Management Information Systems, 36(4), 1179-1212. https://doi.org/10.1080/07421222.2019.1661092


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatPirkkalainen, Henri; Salo, Markus; Tarafdar, Monideepa; Makkonen, Markus

Lehti tai sarjaJournal of Management Information Systems

ISSN0742-1222

eISSN1557-928X

Julkaisuvuosi2019

Volyymi36

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot1179-1212

KustantajaTaylor & Francis

JulkaisumaaYhdysvallat (USA)

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/07421222.2019.1661092

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66313


Tiivistelmä

Employees in organizations face technostress that is, stress from information technology (IT) use. Although technostress is a highly prevalent organizational phenomenon, there is a lack of theory-based understanding on how IT users can cope with it. We theorize and validate a model for deliberate proactive and instinctive reactive coping for technostress. Drawing from theories on coping, our model posits that the reactive coping behaviors of distress venting and distancing from IT can alleviate technostress by diminishing the negative effect of technostress creators on IT-enabled productivity. The proactive coping behaviors of positive reinterpretation and IT control can help IT users by influencing the extent to which reactive coping behaviors are effective and by positively influencing IT-enabled productivity. The findings of a cross-sectional survey study of 846 organizational IT users support the model. The paper provides a new theoretical contribution by identifying ways in which organizational IT users can cope with technostress.


YSO-asiasanatstressitietotekniikkaselviytyminenpalautuminen

Vapaat asiasanatteknostressi


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2019

JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-08-01 klo 16:15