A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Deliberate or Instinctive? : Proactive and Reactive Coping for Technostress (2019)
Pirkkalainen, H., Salo, M., Tarafdar, M., & Makkonen, M. (2019). Deliberate or Instinctive? : Proactive and Reactive Coping for Technostress. Journal of Management Information Systems, 36(4), 1179-1212. https://doi.org/10.1080/07421222.2019.1661092
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Pirkkalainen, Henri; Salo, Markus; Tarafdar, Monideepa; Makkonen, Markus
Lehti tai sarja: Journal of Management Information Systems
ISSN: 0742-1222
eISSN: 1557-928X
Julkaisuvuosi: 2019
Volyymi: 36
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 1179-1212
Kustantaja: Taylor & Francis
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/07421222.2019.1661092
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66313
Tiivistelmä
Employees in organizations face technostress that is, stress from information technology (IT) use. Although technostress is a highly prevalent organizational phenomenon, there is a lack of theory-based understanding on how IT users can cope with it. We theorize and validate a model for deliberate proactive and instinctive reactive coping for technostress. Drawing from theories on coping, our model posits that the reactive coping behaviors of distress venting and distancing from IT can alleviate technostress by diminishing the negative effect of technostress creators on IT-enabled productivity. The proactive coping behaviors of positive reinterpretation and IT control can help IT users by influencing the extent to which reactive coping behaviors are effective and by positively influencing IT-enabled productivity. The findings of a cross-sectional survey study of 846 organizational IT users support the model. The paper provides a new theoretical contribution by identifying ways in which organizational IT users can cope with technostress.
YSO-asiasanat: stressi; tietotekniikka; selviytyminen; palautuminen
Vapaat asiasanat: teknostressi
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019
JUFO-taso: 3