G4 Monografiaväitöskirja
"Don't you start going solo here!" : design for and analysis of interdisciplinary learning processes for a university nanoscience course (2019)
Kähkönen, A.-L. (2019). "Don't you start going solo here!" : design for and analysis of interdisciplinary learning processes for a university nanoscience course [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 116. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7831-0
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kähkönen, Anna-Leena
eISBN: 978-951-39-7831-0
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2019
Sarjan numero: 116
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (159 sivua, 32 numeroimatonta sivua) :
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7831-0
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Väitöstyön tarkoituksena oli nanotieteiden kurssin suunnittelu ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijoille. Suunnittelun työtavaksi valikoitui design-tutkimus, jonka alkuvaiheessa tunnistettiin kurssin konteksti ja sen tärkeimmät oppimistavoitteet – taidot, joita opiskelija tarvitsee nanotieteiden opiskelussaan. Tunnistusvaiheessa hyödynnettiin asiantuntijoiden ryhmähaastatteluja, kyselyä nanotieteiden opintoja tarjoaville yliopistoille Suomessa sekä kirjallisuuskatsausta poikkitieteelliseen opiskeluun. Kurssille valitut oppimistavoitteet olivat oppilaiden yhteistyötaitojen kartuttaminen, nanotieteiden opiskelijoiden verkostoon kuuluminen, oppiaineille ominaisten kulttuuripiirteiden tunnistaminen, oppiaineiden näkökulmien välillä vaihtamiseen totuttautuminen, sekä yhteyksien – ”siltojen” – rakentaminen suoraan yhteensovittamattomien käsitteiden ja teorioiden välille. Suunniteltu kurssi toteutettiin vuosina 2012 ja 2013, jolloin aineistoa kerättiin opiskelijoiden keskusteluista pienryhmissä laboratoriotyöskentelyn tilanteissa. Analyysi työssä oli enimmäkseen laadullista, ja sisälsi keskustelujen tyypittelyn sekä yhteyksien etsimisen suunniteltujen toimintojen ja työlle asetettujen tavoitteiden välille – oliko tavoitteiden saavuttamiselle välttämättömiä toimintoja löydettävissä keskusteluista? Tutkimuksessa toteutettiin myös keskusteluanalyysiä soveltava katsaus niihin opiskelijoiden keskusteluihin, joissa oppiaineet olivat eksplisiittisesti esillä. Kurssin tavoitteet täyttyivät lukuun ottamatta oppiaineiden välillä vaihtamista; osoittautui opiskelijoille erityisen vaikeaksi ja epämukavaksi joutua tilanteisiin, joissa tätä näkökulman vaihtamista vaadittiin ilman tukea materiaalilta tai opettajilta. Laboratorioympäristön hyödyt yhteistyötaitojen kehittämisessä kävivät myös ilmi tutkimusaineistosta. Tulosten perusteella jo ensimmäisen vuoden opiskelijat ovat innokkaita luokittelemaan paitsi toisiaan, myös käsitteitä sekä menetelmiä tiettyihin oppiaineisiin kuuluviksi. Kurssin materiaalit tarjosivat paljon mahdollisuuksia harjoittaa tätä olennaista taitoa ja tekivät oppimiskokonaisuudesta vaikuttavan ja mielekkään.
YSO-asiasanat: nanotieteet; kehittämistutkimus; korkeakouluopetus; poikkitieteisyys; keskustelunanalyysi
Vapaat asiasanat: nanoscience education; design-based research
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019