G5 Artikkeliväitöskirja
Understanding awareness in modern smart products design (2019)
Kantorovitch, J. (2019). Understanding awareness in modern smart products design [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 110. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7824-2
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kantorovitch, Julia
eISBN: 978-951-39-7824-2
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2019
Sarjan numero: 110
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (114 sivua, 37 sivua useina numerointijaksoina, 18 numeroimatonta sivua) :
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7824-2
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Älytuotteet voivat muuttaa käyttäjiensä elämäntapaa ja työprosessia. Näiden huipputeknologialaitteiden käytön monimutkaisuus voi kuitenkin hämmentää jopa teknologiasta kiinnostunutta käyttäjää. Vastauksena on syntynyt inhimillisiä arvoja ajavia teknologian suunnittelun lähestymistapoja, kuten arvokeskeistä, empaattista sekä esteettistä suunnittelua. Teknologiaan perustuva tuotesuunnittelun lähestymistapa on silti vallitseva johtuen antureiden saatavuudesta ja internetin laajalle leviämisestä. Lisäksi monimutkaiseen päättelyyn ja syväoppimisalgoritmeihin pohjautuva tekoäly on tekemässä vakuuttavaa paluuta. Käyttäjän psykologia on otettava paremmin huomioon uudessa tuote- ja palvelusuunnittelussa, jotta teknologista monimutkaisuutta saataisiin tasapainotettua. Ihmiset luovat ja käyttävät heille merkityksellisiä työkaluja ja laitteita. Motivaatio on syy ihmisten toimiin, toiveisiin ja tarpeisiin. Näin ollen motivaatiorakenteita ja vastaavia psykologisia teorioita, kuten motivaation itsemääräämisen teoria, toiminnan teoria ja niihin liittyvä ihmisen tietoisuuden psykologia, tulisi ottaa enemmän huomioon teknologian suunnittelussa, jotta käyttäjä hyötyisi maksimaalisesti, mikä tekisi teknologiasta hyväksyttävämpää. Väitöskirjassa tutkitaan tietoisuuden roolia psykologisena rakenteena ihmisen käyttäytymisen määrittämisessä ja sen vaikutusta siihen, miten ihmiset reagoivat teknologiaan. Tutkimuksen tavoitteena on määritellä suunnittelukysymysten ja sanastojen avulla yleiset suunnitteluperiaatteet, jotka auttavat suunnittelijaa soveltamaan systemaattista tietämystä tietoisuudesta teknologian suunnittelussa. Väitöskirjassa hyödynnetään Design Science -tutkimusparadigmaa, jossa ihmisen ongelmiin liittyviin kysymyksiin vastataan tutkimalla sovellusaluetta, kokeilemalla ja luomalla innovatiivisia laitteita ratkaisun löytämiseksi määritellylle ongelmalle. Lisäksi Design science -tutkimuksen lähestymistapa yhdistetään selittävän tutkimuksen menetelmiin, jotka ovat perustana kokeellisten havaintojen teoreettiselle synteesille. Käsitteellistä analyysimenetelmää käytetään kokeellisten käsitteiden sisällön tutkimiseen. Näin löytyy tarkempaa kognitiotieteeseen perustuvaa kokeellisten käsitteiden ymmärtämistä.
YSO-asiasanat: älytuotteet; tuotekehitys; muotoilu; käyttäjäpsykologia; käyttäjäkeskeinen suunnittelu; ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus; kognitio; tietämys; tietoisuus
Vapaat asiasanat: HTI
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019