D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Viittomakielen oppimistulokset perusopetuksen 7.-9. vuosiluokilla 2015 (2016)


Huhtanen, M., Puukko, M., Rainò, P., Sivunen, N., & Vivolin-Karén, R. (2016). Viittomakielen oppimistulokset perusopetuksen 7.-9. vuosiluokilla 2015. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Julkaisut / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 3:2016. https://karvi.fi/publication/viittomakielen-oppimistulokset-perusopetuksen-7-9-vuosiluokilla-2015/


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHuhtanen, Mari; Puukko, Mika; Rainò, Päivi; Sivunen, Nina; Vivolin-Karén, Riitta

ISBN978-952-206-313-7

eISBN978-952-206-314-4

Lehti tai sarjaJulkaisut / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus

ISSN2342-4176

eISSN2342-4184

Julkaisuvuosi2016

Sarjan numero3:2016

Kirjan kokonaissivumäärä84

KustantajaKansallinen koulutuksen arviointikeskus

KustannuspaikkaHelsinki

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://karvi.fi/publication/viittomakielen-oppimistulokset-perusopetuksen-7-9-vuosiluokilla-2015/

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus arvioi keväällä 2015 perusopetuksen 7.–9. -luokkalaisten viittomakieli äidinkielenä -oppimäärän oppimistuloksia. Valtakunnallinen arviointi toteutettiin 14.4.2015 kokonaistutkimuksen kaltaisesti siten, että mukaan pyrittiin saamaan valtakunnallisesti kaikki suomalaista viittomakieltä äidinkielenään opiskelevat 7.–9. vuosiluokkien oppilaat. Viittomakieli äidinkielenä -oppimäärän oppimistulosten arviointi toteutettiin nyt ensimmäistä kertaa. Arviointi toteutettiin käyttäen sähköistä alustaa. Oppilaat näkivät kaikki tehtävät viitottuina ja vastasivat tuottamistehtäviin viittoen ja valintatehtäviin klikkaamalla oikean vaihtoehdon. Oppilaiden suoritukset arvioitiin Kansallisessa koulutuksen arviointikeskuksessa. Arvioinnin tarkoituksen oli tuottaa luotettavaa tietoa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) tavoitteiden saavuttamisesta, viittomakieli äidinkielenä -oppimäärän osaamisen tasosta sekä koulutuksen tasa-arvon toteutumisesta. Arvioinnin osa-alueina olivat viestintä, kirjallisuus, kielitietous ja kulttuuritietoisuus. Arviointiin osallistui 19 oppilasta kolmesta koulusta. Arviointiin osallistuivat sekä yleisopetuksessa että erityisopetuksessa olevat oppilaat. Myös tulkin tai avustajan käyttö kokeen aikana sallittiin. Arviointitehtävät laadittiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjen viittomakieli äidinkielenä -oppiaineen tavoitteiden, sisältöalueiden ja kriteerien pohjalta. Arviointitehtäviä laadittaessa otettiin huomioon tehtävien vaihtelevuus sekä tehtävätyyppien että vaikeustason mukaan. Arviointiin sisältyi erityyppisiä tuottamis- ja valintatehtäviä, kuten esimerkiksi monivalinta-, yhdistely-, oikein–väärin- ja tunnistamistehtäviä. Tehtävistä noin 30 % oli helppoja, 40 % keskivaikeita ja 30 % vaikeita. Oppilaille suunnatun tehtäväkokonaisuuden lisäksi arviointitietoa kerättiin oppilaille, opettajille ja rehtoreille tehdyillä taustakyselyillä, joilla kerättiin tietoa muun muassa oppilaiden asenteista sekä oppimistuloksiin vaikuttavista tekijöistä, esimerkiksi opetusjärjestelyistä ja opetuksen määrästä. Arviointiin osallistuneille kouluille ja opetuksen järjestäjille toimitettiin syksyllä 2015 koulukohtaiset tulokset ja palautteet. Näin koulun rehtori sekä viittomakielen opettajat saivat tiedon oman koulunsa oppilaiden arvioinnin tuloksista sekä asenteista viittomakieltä kohtaan. (Jatkuu; ks. teos).


YSO-asiasanatviittomakieliviittomakielisetoppiminenosaaminenoppimistuloksetperuskoulutusyläkouluarviointi


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä


Viimeisin päivitys 2024-11-03 klo 14:25