G4 Monografiaväitöskirja
Beyond the figure : the notion of mimetic subject formation in Philippe Lacoue-Labarthe's philosophy and its relevance to digital gameplay (2019)
Kalmanlehto, J. (2019). Beyond the figure : the notion of mimetic subject formation in Philippe Lacoue-Labarthe's philosophy and its relevance to digital gameplay [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 129. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7847-1
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kalmanlehto, Johan
eISBN: 978-951-39-7847-1
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2019
Sarjan numero: 129
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (212 sivua)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7847-1
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tässä väitöskirjassa tutkitaan subjektin mimeettistä muodostumista Philippe Lacoue-Labarthen filosofiassa suhteessa digitaaliseen pelaamiseen. Tavoitteena on muodostaa Lacoue-Labarthen ajattelusta pelillisen toiminnan subjektin kannalta merkityksellinen tulkinta. Tutkimusmateriaali koostuu LacoueLabarthen varhaisista teksteistä ja digitaalista pelaamista käsittelevästä teoriakirjallisuudesta. Tutkimusmateriaalin analyysi toteutetaan teoreettisena tutkimuksena, jonka keskeisenä strategiana on lähiluku ja filosofinen kirjoittaminen. Väitöskirja on jaettu kolmeen päälukuun: 1) Lacoue-Labarthen ajattelun perusta, 2) pelillisen toimijuuden subjekti digitaalisessa pelaamisessa ja 3) Lacoue-Labartheen perustuvat pelillisen mimesiksen muodot. Ensimmäinen luku keskittyy Lacoue-Labarthen filosofiseen taustaan ja keskeisiin väitteisiin. Toisessa luvussa rakennetaan aikaisempaan teoriaan perustuva käsitys digitaalisesta pelaamisesta. Viimeisessä luvussa digitaalinen pelaaminen tuodaan kosketukseen Lacoue-Labarthen tekstien luentojen kanssa. LacoueLabarthe mukaan subjektia määrittää sen perusolemuksen menettäminen. Esittäessään identiteettinsä, subjekti monistuu tämän esityksen toteuttajaksi ja tuotteeksi. Tästä seuraa muodostumisen ja epämuodostumisen loputon liike, esikuvien tietoinen ja tiedostamaton jäljittely, jota Lacoue-Labarthe kutsuu mimesikseksi. Perustavanlaatuisella tasolla, mimesis toimii tiedostamattomasti; se muovaa subjektia ennen itsetietoisuuden ja käsitteellisen tai visuaalisen ajattelun ilmaantumista. Tässä tutkimuksessa pelejä tarkastellaan päämäärien ja esteiden järjestelminä, ja digitaalisia pelejä piilotettuina algoritmisina järjestelminä, jotka on kirjoitettu ohjelmointikielillä ja jotka tietokoneen laitteisto toteuttaa. Digitaalinen pelaaminen on vuorovaikutusta tämänkaltaisten järjestelmien kanssa. Se ilmenee toimijuutena pelimaailmassa, jonka kautta pelaaja kokeilee pelillisen toiminnan mahdollisuuksia. Tämän pelaamiskäsityksen tutkiminen Lacoue-Labarthen tekstien kautta johtaa neljään pelillisen mimesiksen muotoon: kamppailu hallinnasta, pelaamisen paradoksi, pelaaminen rytminä ja pelaamisen yhteys ylevään. Tämän perusteella voidaan väittää, että subjektin muodostuminen digitaalisessa pelaamisessa tapahtuu figuurin tuolla puolen, pelillisen toiminnan esityksenä piilotetulla näyttämöllä, jossa subjekti muodostuu osana peliä hallitsevaa järjestelmää.
YSO-asiasanat: subjekti (filosofia); mimesis; pelaaminen; digitaaliset pelit; jäljittely; identiteetti; minä; ylevä
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019