G4 Monografiaväitöskirja
Beyond the figure : the notion of mimetic subject formation in Philippe Lacoue-Labarthe's philosophy and its relevance to digital gameplay (2019)


Kalmanlehto, J. (2019). Beyond the figure : the notion of mimetic subject formation in Philippe Lacoue-Labarthe's philosophy and its relevance to digital gameplay [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 129. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7847-1


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKalmanlehto, Johan

eISBN978-951-39-7847-1

Lehti tai sarjaJYU dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2019

Sarjan numero129

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (212 sivua)

KustantajaJyväskylän yliopisto

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7847-1

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tässä väitöskirjassa tutkitaan subjektin mimeettistä muodostumista Philippe Lacoue-Labarthen filosofiassa suhteessa digitaaliseen pelaamiseen. Tavoitteena on muodostaa Lacoue-Labarthen ajattelusta pelillisen toiminnan subjektin kannalta merkityksellinen tulkinta. Tutkimusmateriaali koostuu LacoueLabarthen varhaisista teksteistä ja digitaalista pelaamista käsittelevästä teoriakirjallisuudesta. Tutkimusmateriaalin analyysi toteutetaan teoreettisena tutkimuksena, jonka keskeisenä strategiana on lähiluku ja filosofinen kirjoittaminen. Väitöskirja on jaettu kolmeen päälukuun: 1) Lacoue-Labarthen ajattelun perusta, 2) pelillisen toimijuuden subjekti digitaalisessa pelaamisessa ja 3) Lacoue-Labartheen perustuvat pelillisen mimesiksen muodot. Ensimmäinen luku keskittyy Lacoue-Labarthen filosofiseen taustaan ja keskeisiin väitteisiin. Toisessa luvussa rakennetaan aikaisempaan teoriaan perustuva käsitys digitaalisesta pelaamisesta. Viimeisessä luvussa digitaalinen pelaaminen tuodaan kosketukseen Lacoue-Labarthen tekstien luentojen kanssa. LacoueLabarthe mukaan subjektia määrittää sen perusolemuksen menettäminen. Esittäessään identiteettinsä, subjekti monistuu tämän esityksen toteuttajaksi ja tuotteeksi. Tästä seuraa muodostumisen ja epämuodostumisen loputon liike, esikuvien tietoinen ja tiedostamaton jäljittely, jota Lacoue-Labarthe kutsuu mimesikseksi. Perustavanlaatuisella tasolla, mimesis toimii tiedostamattomasti; se muovaa subjektia ennen itsetietoisuuden ja käsitteellisen tai visuaalisen ajattelun ilmaantumista. Tässä tutkimuksessa pelejä tarkastellaan päämäärien ja esteiden järjestelminä, ja digitaalisia pelejä piilotettuina algoritmisina järjestelminä, jotka on kirjoitettu ohjelmointikielillä ja jotka tietokoneen laitteisto toteuttaa. Digitaalinen pelaaminen on vuorovaikutusta tämänkaltaisten järjestelmien kanssa. Se ilmenee toimijuutena pelimaailmassa, jonka kautta pelaaja kokeilee pelillisen toiminnan mahdollisuuksia. Tämän pelaamiskäsityksen tutkiminen Lacoue-Labarthen tekstien kautta johtaa neljään pelillisen mimesiksen muotoon: kamppailu hallinnasta, pelaamisen paradoksi, pelaaminen rytminä ja pelaamisen yhteys ylevään. Tämän perusteella voidaan väittää, että subjektin muodostuminen digitaalisessa pelaamisessa tapahtuu figuurin tuolla puolen, pelillisen toiminnan esityksenä piilotetulla näyttämöllä, jossa subjekti muodostuu osana peliä hallitsevaa järjestelmää.


YSO-asiasanatsubjekti (filosofia)mimesispelaaminendigitaaliset pelitjäljittelyidentiteettiminäylevä


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2019


Viimeisin päivitys 2024-11-03 klo 14:26