G4 Monografiaväitöskirja
Nykytaide oppimisen ympäristönä : näkemyksiä nykytaiteesta, oppimisesta ja niiden kohtaamisesta (2019)


Venäläinen, P. (2019). Nykytaide oppimisen ympäristönä : näkemyksiä nykytaiteesta, oppimisesta ja niiden kohtaamisesta [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 130. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7848-8


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatVenäläinen, Päivi

eISBN978-951-39-7848-8

Lehti tai sarjaJYU dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2019

Sarjan numero130

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (293 sivua) :

KustantajaJyväskylän yliopisto

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7848-8

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tutkimuksen lähtökohta on havainnossa, että nykyisissä käsityksissä oppimisesta ja tavoissa kuvata sitä on paljon samaa kuin nykytaiteessa ja sitä selittävässä ja kuvailevassa puheessa. Tutkimus etsii vastausta kysymykseen, miten nykytaiteen piirteitä ja toimintatapoja voi kuvata ja konkretisoida, jotta sen yhtäläisyydet oppimiseen tulevat esille. Tutkimus osoittaa, että vaikka taiteesta puhuttaessa käytämme kasvatusalan terminologiaa, se ei johda määrittelemään, arvioimaan tai arvostamaan taidetta kasvatuksen tavoitteiden mukaisesti. Tutkimus väittää, että oppimiseen liittyvät ominaisuudet ovat nykytaiteessa luontaisesti olemassa. Tukea ajatukselle antavat naturalistinen ja pragmatistinen taidekäsitys. Oppimisen näkökulmasta keskeisiksi nykytaiteen piirteiksi nostetaan moninaisuus, tapahtumallisuus sekä tuttuuden ja outouden yhtäaikaisuus. Tutkimuksessa muodostetaan jaettua asiantuntijuutta hyödyntäen yleisluontoisia ajattelun malleja nykytaiteesta oppimisen ympäristönä. Teoreettisista käsityksistä taiteesta ja oppimisesta sekä ajattelun malleista tiivistyy kuva nykytaiteesta oppimisen ympäristönä, joka on 1) leikillinen, mutta haastava, 2) asioita yhdistävä ja siten potentiaalisesti merkityksellinen, 3) samalla aikaa yhteisöllinen ja yksilöllisyyden huomioiva sekä 4) vaativa ja vaikeasti arvioitava. Haastavuudesta huolimatta tai juuri sen vuoksi nykytaide tarjoaa eräänlaisena kiertotien pedagogiikkana ympäristön käydä dialogia maailman kanssa, keinoja ottaa sitä haltuun ja oppia.


YSO-asiasanattaidekokemuksetpedagogiikkaoppimiskäsityksetkoulutmuseottaidekasvatusnykytaideoppiminenoppimisympäristö

Vapaat asiasanatnaturalistinen taidekäsitys


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2019


Viimeisin päivitys 2024-11-03 klo 14:26