G4 Monografiaväitöskirja
Nykytaide oppimisen ympäristönä : näkemyksiä nykytaiteesta, oppimisesta ja niiden kohtaamisesta (2019)
Venäläinen, P. (2019). Nykytaide oppimisen ympäristönä : näkemyksiä nykytaiteesta, oppimisesta ja niiden kohtaamisesta [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 130. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7848-8
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Venäläinen, Päivi
eISBN: 978-951-39-7848-8
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2019
Sarjan numero: 130
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (293 sivua) :
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7848-8
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohta on havainnossa, että nykyisissä käsityksissä oppimisesta ja tavoissa kuvata sitä on paljon samaa kuin nykytaiteessa ja sitä selittävässä ja kuvailevassa puheessa. Tutkimus etsii vastausta kysymykseen, miten nykytaiteen piirteitä ja toimintatapoja voi kuvata ja konkretisoida, jotta sen yhtäläisyydet oppimiseen tulevat esille. Tutkimus osoittaa, että vaikka taiteesta puhuttaessa käytämme kasvatusalan terminologiaa, se ei johda määrittelemään, arvioimaan tai arvostamaan taidetta kasvatuksen tavoitteiden mukaisesti. Tutkimus väittää, että oppimiseen liittyvät ominaisuudet ovat nykytaiteessa luontaisesti olemassa. Tukea ajatukselle antavat naturalistinen ja pragmatistinen taidekäsitys. Oppimisen näkökulmasta keskeisiksi nykytaiteen piirteiksi nostetaan moninaisuus, tapahtumallisuus sekä tuttuuden ja outouden yhtäaikaisuus. Tutkimuksessa muodostetaan jaettua asiantuntijuutta hyödyntäen yleisluontoisia ajattelun malleja nykytaiteesta oppimisen ympäristönä. Teoreettisista käsityksistä taiteesta ja oppimisesta sekä ajattelun malleista tiivistyy kuva nykytaiteesta oppimisen ympäristönä, joka on 1) leikillinen, mutta haastava, 2) asioita yhdistävä ja siten potentiaalisesti merkityksellinen, 3) samalla aikaa yhteisöllinen ja yksilöllisyyden huomioiva sekä 4) vaativa ja vaikeasti arvioitava. Haastavuudesta huolimatta tai juuri sen vuoksi nykytaide tarjoaa eräänlaisena kiertotien pedagogiikkana ympäristön käydä dialogia maailman kanssa, keinoja ottaa sitä haltuun ja oppia.
YSO-asiasanat: taidekokemukset; pedagogiikka; oppimiskäsitykset; koulut; museot; taidekasvatus; nykytaide; oppiminen; oppimisympäristö
Vapaat asiasanat: naturalistinen taidekäsitys
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019