G5 Artikkeliväitöskirja
From design to use : factors of value creation in the usability and implementation of digital learning technology (2019)
Kenttälä, V. (2019). From design to use : factors of value creation in the usability and implementation of digital learning technology [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 133. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7853-2
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kenttälä, Veera
eISBN: 978-951-39-7853-2
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2019
Sarjan numero: 133
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (78, 13 sivua, 32 numeroimatonta sivua) :
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7853-2
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Oppimisteknologiat ovat tarjonneet viimeisten vuosikymmenien aikana opetukseen sekä haasteita että mahdollisuuksia. Teknologian integroimisessa oppimiseen ja opetukseen on tunnistettu useita esteitä, jotka voivat vaikuttaa opettajien teknologiakäytänteisiin. Teknologian käytön esteisiin kuuluu sekä teknologiaan että ihmisiin liittyviä tekijöitä. Osa näistä haasteista kumpuaa myös oppimisteknologian suunnittelijoiden puutteellisesta oppimiskontekstien tuntemuksesta, minkä vuoksi osa teknologioista saattaa olla opetuskäyttöön kontekstuaalisesti sopimattomia. Myöskään teknologian opetus- ja oppimiskäytön hyödyllisyydestä ja tarpeellisuudesta ei ole yksimielisyyttä opettajien keskuudessa. Osa opettajista on yhä edelleen harkitsevalla kannalla sen suhteen pitäisikö teknologiaa ylipäätään käyttää oppilaiden opetuksessa. Tarve tälle tutkimukselle kumpuaa kahdesta oppimissovellusten käytettävyyttä arvioitaessa tehdystä havainnosta. Ensinnäkin tätä tutkimusta varten testatut oppimissovellukset sisälsivät käytettävyysongelmia, jotka haittaavat niiden opetus- ja oppimiskäyttöä. Toisekseen käyttäjätestaus opettajien kanssa osoitti, että myös ihmistason esteet voivat vaikuttaa oppimisteknologian käyttöön mm. asenteet ja uskomukset teknologiasta sekä omasta kyvykkyydestä vaikuttavat opettajien valmiuteen käyttää teknologiaa opetuksessa. Tämä työ huomioi nämä molemmat puolet ja pyrkii rakentamaan siltaa oppimisteknologian suunnittelun ja käyttöönoton välille. Pyrkimyksenä on mahdollistaa opettajille ja oppilaille sellaisten oppimisteknologioiden käyttö, jotka on suunniteltu opetuksen kontekstin haasteet ja mahdollisuudet. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sekä oppimisteknologian suunnittelijoiden että koulutuksen tuen tarjoan työssä. Ensinnäkin työssä esitelty oppimisteknologian käytettävyyden arviointi viitekehys tarjoaa oppimisteknologian kehittäjille holistisen näkökulman opetuksen kontekstiin soveltuvan teknologian kehittämiseksi. Toisekseen tuloksia voidaan hyödyntää myös opettajien tuen ja koulutuksen tarpeen ymmärtämisessä. Syvän tason tavoitteena työssä on opettajia ja teknologian suunnittelua tukemalla mahdollistaa oppilaiden teknologiaa mielekkäällä tavalla hyödyntävä oppiminen, jotta he ovat valmiita kohtaamaan tulevaisuuden digitaalisten ympäristöjen haasteet. Tämä työ on teoreettinen ja näin ollen sen tuloksien pidempi-aikainen tutkimus, jossa seurattaisiin oppimisteknologiaa varhaisista kehitysvaiheista käyttöön saakka, olisi tarpeen mallin validoimiseksi ja kehittämiseksi.
YSO-asiasanat: koulutusteknologia; opetusteknologia; käytettävyys; käyttöönotto; opettajat; arvonluonti
Vapaat asiasanat: usability; user support; learning technology design
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019