G5 Artikkeliväitöskirja
Participatory design : an approach for involving teachers as design partners (2019)


Tuhkala, A. (2019). Participatory design : an approach for involving teachers as design partners [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 92. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7782-5


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatTuhkala, Ari

eISBN978-951-39-7782-5

Lehti tai sarjaJYU dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2019

Sarjan numero92

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (73 sivua, 68 sivua useina numerointijaksoina)

KustantajaJyväskylän yliopisto

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7782-5

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Opettajilla on merkittävä rooli kun lapset ja nuoret valmistautuvat yhä nopeammin muuttuvaan, globalisoituvaan ja digitalisoituvaan maailmaan. Aikaisempi opettajia ja digitaalisia teknologioita käsittelevä tutkimus on keskittynyt lähinnä opettajien taitoihin käyttää teknologiaa ja sisällyttää sitä oppimiseen. Opettajat nähdäänkin usein toimeenpanijoina, joilla ei välttämättä ole mahdollisuuksia osallistua päätöksentekoon siitä, miten teknologia kouluihin tuodaan. Opettajat voivat kokea, että teknologian omaksumisesta on tullut heille pakko, jolle ei ole selkeitä perusteluja. Väitöskirjassa tutkitaan osallistavaa suunnittelua lähestymistapana opettajien kanssa tehtävässä kehittämistyössä. Aiemmat aihepiirin tutkimukset on tehty pääsääntöisesti oppilaiden kanssa, minkä vuoksi väitöskirjassa keskitytään opettajiin. Väitöskirjan tutkimuskysymykset ovat: millaisia tuloksia aiemmat opettajien kanssa tehdyt osallistavan suunnittelun tutkimukset sisältävät, miten opettajien tavoitteet ja huolenaiheet ilmenevät kehittämistyön aikana ja mitä ongelmia opettajien osallistamiseen liittyy? Väitöskirjan tutkimusasetelma sisältää kolme osaa: systemaattisen kirjallisuuskartoituksen opettajien kanssa tehdyistä osallistavan suunnittelun tutkimuksista, oppimistilajärjestelmän kehittämishankkeen Valteri-koulu Onervassa sekä kehittämishankkeen, jossa tutkittiin uutta teknologiaymmärrys nimistä oppiainetta tanskalaisissa yläkouluissa. Systemaattisella kirjallisuuskartoituksella saatiin ajankohtainen ja kattava kuvaus opettajia koskevasta osallistavan suunnittelun tutkimuskentästä. Opettajien tavoitteiden ja huolenaiheiden tarkastelun perusteella osallistava suunnittelu edesauttoi pedagogisen vision muodostamisessa ja toimi viestintäväylänä paikallisten opettajien sekä poliittisten päätöksentekijöiden välillä. Kehittämishankkeissa tehdyt havainnot yhdistettiin kirjallisuuskartoituksen tuloksiin, joiden perusteella väitöskirja ehdottaa kolmea toimenpidettä opettajien osallistamiseksi. Ensiksikin, eri osallistujaryhmien roolien, tarpeiden, oikeuksien ja velvollisuuksien tunnistaminen. Toiseksi, osallistumisen perusteleminen opettajille mahdollisuutena velvollisuuden sijaan. Kolmanneksi, kehittämishankkeen tavoitteiden täsmentäminen kestävien tulosten aikaansaamiseksi. Väitöskirja muodostaa perustan opettajien osallistamiseksi päätöksentekoon, esimerkiksi kun teknologiaa otetaan käyttöön kouluissa.


YSO-asiasanatosallistava suunnitteluosallistaminenopettajatopetusteknologiakoululaitosdigitalisaatio

Vapaat asiasanatparticipatory design; design; design-based research; educators; education; school; technology; digital technologies; digitalisation


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2019


Viimeisin päivitys 2024-11-03 klo 14:26