G5 Artikkeliväitöskirja
Participatory design : an approach for involving teachers as design partners (2019)
Tuhkala, A. (2019). Participatory design : an approach for involving teachers as design partners [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 92. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7782-5
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Tuhkala, Ari
eISBN: 978-951-39-7782-5
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2019
Sarjan numero: 92
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (73 sivua, 68 sivua useina numerointijaksoina)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7782-5
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Opettajilla on merkittävä rooli kun lapset ja nuoret valmistautuvat yhä nopeammin muuttuvaan, globalisoituvaan ja digitalisoituvaan maailmaan. Aikaisempi opettajia ja digitaalisia teknologioita käsittelevä tutkimus on keskittynyt lähinnä opettajien taitoihin käyttää teknologiaa ja sisällyttää sitä oppimiseen. Opettajat nähdäänkin usein toimeenpanijoina, joilla ei välttämättä ole mahdollisuuksia osallistua päätöksentekoon siitä, miten teknologia kouluihin tuodaan. Opettajat voivat kokea, että teknologian omaksumisesta on tullut heille pakko, jolle ei ole selkeitä perusteluja. Väitöskirjassa tutkitaan osallistavaa suunnittelua lähestymistapana opettajien kanssa tehtävässä kehittämistyössä. Aiemmat aihepiirin tutkimukset on tehty pääsääntöisesti oppilaiden kanssa, minkä vuoksi väitöskirjassa keskitytään opettajiin. Väitöskirjan tutkimuskysymykset ovat: millaisia tuloksia aiemmat opettajien kanssa tehdyt osallistavan suunnittelun tutkimukset sisältävät, miten opettajien tavoitteet ja huolenaiheet ilmenevät kehittämistyön aikana ja mitä ongelmia opettajien osallistamiseen liittyy? Väitöskirjan tutkimusasetelma sisältää kolme osaa: systemaattisen kirjallisuuskartoituksen opettajien kanssa tehdyistä osallistavan suunnittelun tutkimuksista, oppimistilajärjestelmän kehittämishankkeen Valteri-koulu Onervassa sekä kehittämishankkeen, jossa tutkittiin uutta teknologiaymmärrys nimistä oppiainetta tanskalaisissa yläkouluissa. Systemaattisella kirjallisuuskartoituksella saatiin ajankohtainen ja kattava kuvaus opettajia koskevasta osallistavan suunnittelun tutkimuskentästä. Opettajien tavoitteiden ja huolenaiheiden tarkastelun perusteella osallistava suunnittelu edesauttoi pedagogisen vision muodostamisessa ja toimi viestintäväylänä paikallisten opettajien sekä poliittisten päätöksentekijöiden välillä. Kehittämishankkeissa tehdyt havainnot yhdistettiin kirjallisuuskartoituksen tuloksiin, joiden perusteella väitöskirja ehdottaa kolmea toimenpidettä opettajien osallistamiseksi. Ensiksikin, eri osallistujaryhmien roolien, tarpeiden, oikeuksien ja velvollisuuksien tunnistaminen. Toiseksi, osallistumisen perusteleminen opettajille mahdollisuutena velvollisuuden sijaan. Kolmanneksi, kehittämishankkeen tavoitteiden täsmentäminen kestävien tulosten aikaansaamiseksi. Väitöskirja muodostaa perustan opettajien osallistamiseksi päätöksentekoon, esimerkiksi kun teknologiaa otetaan käyttöön kouluissa.
YSO-asiasanat: osallistava suunnittelu; osallistaminen; opettajat; opetusteknologia; koululaitos; digitalisaatio
Vapaat asiasanat: participatory design; design; design-based research; educators; education; school; technology; digital technologies; digitalisation
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019