D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Digiloikasta digitaitoihin : kansainvälinen monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimus (ICILS 2018) (2019)
Leino, K., Rikala, J., Puhakka, E., Niilo-Rämä, M., Siren, M., & Fagerlund, J. (2019). Digiloikasta digitaitoihin : kansainvälinen monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimus (ICILS 2018). Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7937-9
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Leino, Kaisa; Rikala, Jenni; Puhakka, Eija; Niilo-Rämä, Mikko; Siren, Marjo; Fagerlund, Janne
eISBN: 978-951-39-7937-9
Julkaisuvuosi: 2019
Kirjan kokonaissivumäärä: 61
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7937-9
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
[Johdanto] Kansainvälinen nuorten monilukutaidon tutkimus, joka tunnetaan myös lyhenteellä ICILS (International Computer and Information Literacy Study), arvioi 8. vuosiluokan oppilaiden monilukutaitoa sekä ohjelmoinnillisen ajattelun taitoja. ICILS-tutkimuksessa monilukutaidon tarkastelu kohdistuu digitaalisiin tekstitaitoihin eli niihin tekstitaitoihin sekä tietokoneen käytön tietoihin ja taitoihin, joita oppilaat tarvitsevat käsitellessään tietoa tietokonetta hyödyntäen, erityisesti verkkoympäristössä. Tarkastelun kohteena ei ole vain tiedon kuluttaminen, vaan myös sen muokkaaminen ja jakaminen. ICILS-tutkimus on toteutettu kahdesti: vuosina 2013 ja 2018. Suomi osallistui ensimmäisen kerran vuoden 2018 tutkimukseen. ICILS 2018 -tutkimus on ensimmäinen laaja kansainvälinen tutkimus, jossa arvioidaan nuorten ohjelmoinnillisen ajattelun taitoja. Tässä raportissa tarkastellaan ICILS 2018 tutkimuksen tuloksia sekä kansainvälisellä että kansallisella tasolla. [Jatkuu julkaisussa]
YSO-asiasanat: monilukutaito; informaatiolukutaito; tekstitaito; teknologinen kehitys; tieto- ja viestintätekniikka; opetuskäyttö; kehitys; ohjelmointi; tiedonhaku; sosioekonomiset tekijät; nuoret; opettajat
Vapaat asiasanat: digitaaliset tekstitaidot; verkkotekstit; ohjelmoinnillisuus; ohjelmoinnillinen ajattelu
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- IEA:n Kansainvälisen monilukutaidon tutkimuksen (ICILS 2018) toteuttaminen
- Leino, Kaisa
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
- ICILS 2018 Computational thinking
- Leino, Kaisa
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019