D4 Published development or research report or study
Digiloikasta digitaitoihin : kansainvälinen monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimus (ICILS 2018) (2019)


Leino, K., Rikala, J., Puhakka, E., Niilo-Rämä, M., Siren, M., & Fagerlund, J. (2019). Digiloikasta digitaitoihin : kansainvälinen monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimus (ICILS 2018). Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7937-9


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsLeino, Kaisa; Rikala, Jenni; Puhakka, Eija; Niilo-Rämä, Mikko; Siren, Marjo; Fagerlund, Janne

eISBN978-951-39-7937-9

Publication year2019

Number of pages in the book61

PublisherJyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos

Place of PublicationJyväskylä

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7937-9

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel


Abstract

[Johdanto] Kansainvälinen nuorten monilukutaidon tutkimus, joka tunnetaan myös lyhenteellä ICILS (International Computer and Information Literacy Study), arvioi 8. vuosiluokan oppilaiden monilukutaitoa sekä ohjelmoinnillisen ajattelun taitoja. ICILS-tutkimuksessa monilukutaidon tarkastelu kohdistuu digitaalisiin tekstitaitoihin eli niihin tekstitaitoihin sekä tietokoneen käytön tietoihin ja taitoihin, joita oppilaat tarvitsevat käsitellessään tietoa tietokonetta hyödyntäen, erityisesti verkkoympäristössä. Tarkastelun kohteena ei ole vain tiedon kuluttaminen, vaan myös sen muokkaaminen ja jakaminen. ICILS-tutkimus on toteutettu kahdesti: vuosina 2013 ja 2018. Suomi osallistui ensimmäisen kerran vuoden 2018 tutkimukseen. ICILS 2018 -tutkimus on ensimmäinen laaja kansainvälinen tutkimus, jossa arvioidaan nuorten ohjelmoinnillisen ajattelun taitoja. Tässä raportissa tarkastellaan ICILS 2018 tutkimuksen tuloksia sekä kansainvälisellä että kansallisella tasolla. [Jatkuu julkaisussa]


Keywordsmultiliteracyinformation literacyliterary skillstechnological developmentinformation and communications technologyeducational usedevelopment (passive)programminginformation retrievalsocioeconomic factorsyoung peopleteachers

Free keywordsdigitaaliset tekstitaidot; verkkotekstit; ohjelmoinnillisuus; ohjelmoinnillinen ajattelu


Contributing organizations


Related projects


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2019


Last updated on 2024-11-05 at 22:06