D5 Textbook, professional manual or guide
Lähteillä : historian taitoja oppitunneille (2019)
Veijola, A., & Mikkonen, S. (2019). Lähteillä : historian taitoja oppitunneille. Edita.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Veijola, Anna; Mikkonen, Simo
ISBN: 978-951-37-7625-1
Publication year: 2019
Number of pages in the book: 138
Publisher: Edita
Place of Publication: Helsinki
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access:
Abstract
Opetussuunnitelmat ovat jo pitkään korostaneet historian taitopohjaista opetusta, eli oppilaiden historiallisen ajattelun kehittämistä ja tutkimuksellisia työtapoja. Opettajan näkökulmasta oppitunnin rakentaminen taitopohjaisesti voi tuntua haastavalta, sillä se poikkeaa totutusta tavasta opettaa historiaa.
Opiskelijan kannalta katsottuna taitopohjaisella opetuksella on kuitenkin monia etuja. Se kannustaa aktiiviseen tiedonhankintaan ja kriittiseen ajatteluun. Lisäksi se auttaa ymmärtämään yhteiskunnallista moninaisuutta ja analysoimaan erilaisia tekstejä. Näitä taitoja ei tarvita ainoastaan historian tunneilla, vaan ne ovat tärkeitä myös koulun ulkopuolella.
Lähteillä, Historian taitoja oppitunneille on suunnattu yläkoulun ja lukion historian opettajille. Kirjassa on taitopohjaiseen opetukseen perustuvia valmiita harjoituksia ja oppimiskokonaisuuksia. Teoksen ostajat saavat käyttöönsä digitaalisen aineiston, joka sisältää tehtävien vastauksia ja kirjan oppilaille jaettavat liitteet tulostettavassa muodossa.
Opiskelijan kannalta katsottuna taitopohjaisella opetuksella on kuitenkin monia etuja. Se kannustaa aktiiviseen tiedonhankintaan ja kriittiseen ajatteluun. Lisäksi se auttaa ymmärtämään yhteiskunnallista moninaisuutta ja analysoimaan erilaisia tekstejä. Näitä taitoja ei tarvita ainoastaan historian tunneilla, vaan ne ovat tärkeitä myös koulun ulkopuolella.
Lähteillä, Historian taitoja oppitunneille on suunnattu yläkoulun ja lukion historian opettajille. Kirjassa on taitopohjaiseen opetukseen perustuvia valmiita harjoituksia ja oppimiskokonaisuuksia. Teoksen ostajat saavat käyttöönsä digitaalisen aineiston, joka sisältää tehtävien vastauksia ja kirjan oppilaille jaettavat liitteet tulostettavassa muodossa.
Keywords: history; teaching and instruction; textbooks; upper comprehensive school; general upper secondary school
Fields of science:
Contributing organizations
Related projects
- Engaging in disciplinary thinking: historical literacy practices in Finnish general upper secondary schools
- Mikkonen, Simo
- Research Council of Finland
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2019