A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
What’s the name of the game? : Historiallinen empatia ja pelillisyys historian opetuksessa (2019)
What’s the name of the game? : Historical empathy and gamification in history teaching


Rautiainen, M., & Veijola, A. (2019). What’s the name of the game? : Historiallinen empatia ja pelillisyys historian opetuksessa. Ainedidaktiikka, 3(2), 69-86. https://doi.org/10.23988/ad.79670


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatRautiainen, Matti; Veijola, Anna

Lehti tai sarjaAinedidaktiikka

eISSN2489-5636

Julkaisuvuosi2019

Volyymi3

Lehden numero2

Artikkelin sivunumerot69-86

KustantajaSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry.

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.23988/ad.79670

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66571


Tiivistelmä

Historian opetuksen yhteydessä on viimeisten kahden vuosikymmenen aikana puhuttu erityisesti opetuksen suuntaamisesta sisältöjen opettamisesta historian taitojen ja demokraattisena kansalaisena toimimisen suuntaan. Tavoitteet edellyttävät myös käytäntöjen muuttumista. Tässä artikkelissa tarkastellaan lukion historian opetusta opetuskokeilun kautta. Kokeilussa hyödynnettiin pelillisyyttä sekä historiallista empatiaa. Kahdeksan tuntia kestäneen pelin aikana opiskelijoiden tehtävänä oli konstruoida tietoa vuonna 1957 tapahtuneesta ampumavälikohtauksesta presidentin kesäasunnolla Kultarannassa. Aineisto kerättiin opetuskokeilun yhteydessä (N = 30 lukiolaista) kyselylomakkeen ja haastattelun avulla. Aineisto analysoitiin James Endacottin ja Sarah Brooksin historiallisen empatian määritelmän avulla. Tulosten mukaan opiskelijat pitäytyivät historian tulkinnassa vahvasti kognitiivisessa prosessissa, vaikka historiallisen empatian perustaan ja näin historian ymmärtämiseen kuuluu Endacottin ja Brooksin mukaan myös affektiivisuus eli kyky ymmärtää historiassa toimineen ihmisen kokemuksia omien, samankaltaisten kokemusten avulla. Tämä ulottuvuus näyttää kuitenkin lähes kokonaan puuttuvan lähestymistapana historian kouluopetuksesta. Sen vahvempi mukaan tuominen osaksi historian opetusta vahvistaisi myös opiskelijoiden tulokulmia historian ymmärtämiseen.


YSO-asiasanathistoriaopetusoppiminenlukiopelillistäminenempatiaopetusmenetelmätpelit

Vapaat asiasanathistoriallinen empatia; historian opetus; historian oppiminen; lukiokoulutus; pelillisyys


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2019

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 04:01