A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Mitä opin? Monilukutaitoa ja tutkivaa oppimista monialaisessa oppimiskokonaisuudessa (2019)
What did I learn? Multiliteracy and inquiry-based learning in an interdisciplinary learning module
Tarnanen, M. J., Kaukonen, V., Kostiainen, E., & Toikka, T. (2019). Mitä opin? Monilukutaitoa ja tutkivaa oppimista monialaisessa oppimiskokonaisuudessa. Ainedidaktiikka, 3(2), 24-46. https://doi.org/10.23988/ad.81941
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Tarnanen, Mirja Johanna; Kaukonen, Vili; Kostiainen, Emma; Toikka, Teppo
Lehti tai sarja: Ainedidaktiikka
eISSN: 2489-5636
Julkaisuvuosi: 2019
Volyymi: 3
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 24-46
Kustantaja: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry.
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.23988/ad.81941
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66573
Tiivistelmä
opettajaopiskelijat raportoivat oppineensa yhdessä toteuttamassaan monialaisessa oppimiskokonaisuudessa, johon osallistuivat erään yhtenäiskoulun kaikki 5.–8. luokan oppilaat. Oppimiskokonaisuuden aihe oli terve elämä ja sitä opiskeltiin viikon ajan ikäsekoitteisissa ryhmissä tutkivan oppimisen keinoin ja monilukutaitoa harjaannuttaen. Tutkimusaineisto koostuu 250 oppilaan, 25 opettajan ja 23 opettajaopiskelijan laadullisista itsearvioinneista, ja se analysoitiin laadullisen aineistolähtöisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan oppilaat kertoivat oppineensa vuorovaikutustaitoja ja monimuotoisten tekstien tuottamisen ja tulkitsemisen taitoja. Opettajat ja opettajaopiskelijat oppivat tiimityötaitojen ja vuorovaikutustaitojen ohjaamista, joskin niiden ohjaaminen koettiin myös haasteelliseksi. Tulokset implikoivat, että näiden taitojen kehittämistä tukevaa pedagogiikkaa tulisi kehittää niin kouluissa kuin opettajien perustutkinto- ja täydennyskoulutuksessa.
YSO-asiasanat: tutkiva oppiminen; monilukutaito; itsearviointi
Vapaat asiasanat: oppiaineintegraatio
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Uutta luova asiantuntijuus - opettajien perus- ja täydennyskoulutusta siltaamassa
- Tarnanen, Mirja
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019
JUFO-taso: 1