A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Mitä opin? Monilukutaitoa ja tutkivaa oppimista monialaisessa oppimiskokonaisuudessa (2019)
What did I learn? Multiliteracy and inquiry-based learning in an interdisciplinary learning module


Tarnanen, M. J., Kaukonen, V., Kostiainen, E., & Toikka, T. (2019). Mitä opin? Monilukutaitoa ja tutkivaa oppimista monialaisessa oppimiskokonaisuudessa. Ainedidaktiikka, 3(2), 24-46. https://doi.org/10.23988/ad.81941


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Tarnanen, Mirja Johanna; Kaukonen, Vili; Kostiainen, Emma; Toikka, Teppo

Lehti tai sarja: Ainedidaktiikka

eISSN: 2489-5636

Julkaisuvuosi: 2019

Volyymi: 3

Lehden numero: 2

Artikkelin sivunumerot: 24-46

Kustantaja: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry.

Julkaisumaa: Suomi

Julkaisun kieli: suomi

DOI: https://doi.org/10.23988/ad.81941

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66573


Tiivistelmä

opettajaopiskelijat raportoivat oppineensa yhdessä toteuttamassaan monialaisessa oppimiskokonaisuudessa, johon osallistuivat erään yhtenäiskoulun kaikki 5.–8. luokan oppilaat. Oppimiskokonaisuuden aihe oli terve elämä ja sitä opiskeltiin viikon ajan ikäsekoitteisissa ryhmissä tutkivan oppimisen keinoin ja monilukutaitoa harjaannuttaen. Tutkimusaineisto koostuu 250 oppilaan, 25 opettajan ja 23 opettajaopiskelijan laadullisista itsearvioinneista, ja se analysoitiin laadullisen aineistolähtöisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan oppilaat kertoivat oppineensa vuorovaikutustaitoja ja monimuotoisten tekstien tuottamisen ja tulkitsemisen taitoja. Opettajat ja opettajaopiskelijat oppivat tiimityötaitojen ja vuorovaikutustaitojen ohjaamista, joskin niiden ohjaaminen koettiin myös haasteelliseksi. Tulokset implikoivat, että näiden taitojen kehittämistä tukevaa pedagogiikkaa tulisi kehittää niin kouluissa kuin opettajien perustutkinto- ja täydennyskoulutuksessa.


YSO-asiasanat: tutkiva oppiminen; monilukutaito; itsearviointi

Vapaat asiasanat: oppiaineintegraatio


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2019

JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2021-20-09 klo 16:24