A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Classroom effect on primary school students’ self-concept in literacy and mathematics (2020)
Vasalampi, K., Pakarinen, E., Torppa, M., Viljaranta, J., Lerkkanen, M.-K., & Poikkeus, A.-M. (2020). Classroom effect on primary school students’ self-concept in literacy and mathematics. European Journal of Psychology of Education, 35(3), 625-646. https://doi.org/10.1007/s10212-019-00439-3
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Vasalampi, Kati; Pakarinen, Eija; Torppa, Minna; Viljaranta, Jaana; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija
Lehti tai sarja: European Journal of Psychology of Education
ISSN: 0256-2928
eISSN: 1878-5174
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 35
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 625-646
Kustantaja: Springer
Julkaisumaa: Alankomaat
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/s10212-019-00439-3
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66550
Tiivistelmä
According to the big-fish-little-pond effect (BFLP) model, high individual academic performance in a particular subject is related to high self-concept in that subject, whereas high average classroom performance has a negative effect on self-concept. In the present study, data from Finnish primary school students in grade 3 (504 students), grade 4 (487 students), and grade 6 (365 students) are used to examine whether the assumptions of the BFLP effect model hold already in primary school. Furthermore, we examined gender differences in BFLP effect. The results showed that as expected students’ high performance in literacy and in mathematics was related to high self-concept in the same subject. Support for the negative classroom effect was small and it depended on the school subject and student’s gender. That is, a high average classroom performance already in grade 3 had a negative but small effect on boys’ self-concept in mathematics. In literacy and among girls, only little support was found for the negative classroom effect.
YSO-asiasanat: opetustilat; minäkuva; suoriutuminen; kyvykkyys; lukutaito; matematiikka; alakoulu; alakoululaiset; vuorovaikutus
Vapaat asiasanat: big-fish-little-pond effect; classroom effect; self-concept of ability; academic skills; primary school
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Opettaja-oppilas-vuorovaikutuksen yhteys oppimiseen ja motivaatioon: Monimenetelmäinen tutkimus
- Pakarinen, Eija
- Suomen Akatemia
- Lukutaidon kehittyminen lapsuudesta aikuisuuteen: riskit ja suojaavat tekijät
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen ennakoivat tekijät, kehityskulut ja mekanismit - 13 vuoden seuruututkimus
- Aunola, Kaisa
- Suomen Akatemia
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen varhaiset ennakoivat tekijät, kehityskulut ja kehitykselliset mekanismit
- Vasalampi, Kati
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 1