A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
John Dewey’s notion of social intelligence (2020)
Kauppi, V.-M., Holma, K., & Kontinen, T. (2020). John Dewey’s notion of social intelligence. In K. Holma, & T. Kontinen (Eds.), Practices of Citizenship in East Africa : Perspectives from Philosophical Pragmatism (pp. 44-54). Routledge. Routledge Explorations in Development Studies. https://doi.org/10.4324/9780429279171-4
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kauppi, Veli-Mikko; Holma, Katariina; Kontinen, Tiina
Emojulkaisu: Practices of Citizenship in East Africa : Perspectives from Philosophical Pragmatism
Emojulkaisun toimittajat: Holma, Katariina; Kontinen, Tiina
ISBN: 978-0-367-23296-2
eISBN: 978-0-429-27917-1
Lehti tai sarja: Routledge Explorations in Development Studies
Julkaisuvuosi: 2020
Artikkelin sivunumerot: 44-54
Kirjan kokonaissivumäärä: 258
Kustantaja: Routledge
Kustannuspaikka: Abingdon
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429279171-4
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72157
Tiivistelmä
This chapter focuses on Deweyan understanding of intelligence as fundamentally social. This understanding differs from the common conceptions of intelligence as a feature of an isolated individual and/or as a possession of an elite. Starting with a look at the relevance of reconceptualizing intelligence, the chapter continues by describing how, according to Dewey’s theory, intelligence forms, manifests and cumulates in interactions. It then discusses the presumable implications of Dewey’s theory in terms of the contextuality of intelligent action, the importance of taking relevant experience-based information into account, the use of a particular method of inquiry, and modification of educational settings. In conclusion, it contends that the Deweyan notion of social intelligence provides an additional conceptual angle to address some of the challenges related to understanding contextualized citizenship and its learning.
YSO-asiasanat: kasvatusfilosofia; pragmatismi; älykkyys; sosiaalinen vuorovaikutus
Vapaat asiasanat: Dewey, John
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kansalaiseksi kasvu: kohtaamisia kansalaisyhteiskunnassa
- Kontinen, Tiina
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 3
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: