A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
John Dewey’s notion of social intelligence (2020)


Kauppi, V.-M., Holma, K., & Kontinen, T. (2020). John Dewey’s notion of social intelligence. In K. Holma, & T. Kontinen (Eds.), Practices of Citizenship in East Africa : Perspectives from Philosophical Pragmatism (pp. 44-54). Routledge. Routledge Explorations in Development Studies. https://doi.org/10.4324/9780429279171-4


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKauppi, Veli-Mikko; Holma, Katariina; Kontinen, Tiina

EmojulkaisuPractices of Citizenship in East Africa : Perspectives from Philosophical Pragmatism

Emojulkaisun toimittajatHolma, Katariina; Kontinen, Tiina

ISBN978-0-367-23296-2

eISBN978-0-429-27917-1

Lehti tai sarjaRoutledge Explorations in Development Studies

Julkaisuvuosi2020

Artikkelin sivunumerot44-54

Kirjan kokonaissivumäärä258

KustantajaRoutledge

KustannuspaikkaAbingdon

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.4324/9780429279171-4

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72157


Tiivistelmä

This chapter focuses on Deweyan understanding of intelligence as fundamentally social. This understanding differs from the common conceptions of intelligence as a feature of an isolated individual and/or as a possession of an elite. Starting with a look at the relevance of reconceptualizing intelligence, the chapter continues by describing how, according to Dewey’s theory, intelligence forms, manifests and cumulates in interactions. It then discusses the presumable implications of Dewey’s theory in terms of the contextuality of intelligent action, the importance of taking relevant experience-based information into account, the use of a particular method of inquiry, and modification of educational settings. In conclusion, it contends that the Deweyan notion of social intelligence provides an additional conceptual angle to address some of the challenges related to understanding contextualized citizenship and its learning.


YSO-asiasanatkasvatusfilosofiapragmatismiälykkyyssosiaalinen vuorovaikutus

Vapaat asiasanatDewey, John


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020

JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 23:26