A1 Journal article (refereed)
Ammattikorkeakoulu toisin ajateltuna : osaaminen, sivistys ja tiedon intressit (2019)
Heikkinen, H. L. T., & Kukkonen, H. (2019). Ammattikorkeakoulu toisin ajateltuna : osaaminen, sivistys ja tiedon intressit. Aikuiskasvatus, 39(4), 262-275. https://doi.org/10.33336/aik.88096
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Heikkinen, Hannu L. T.; Kukkonen, Harri
Journal or series: Aikuiskasvatus
ISSN: 0358-6197
eISSN: 2490-0427
Publication year: 2019
Volume: 39
Issue number: 4
Pages range: 262-275
Publisher: Kansanvalistusseura; Aikuiskasvatuksen tutkimusseura
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.33336/aik.88096
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66990
Abstract
Ammattikorkeakoulujen lakisääteisessä tehtävässä korostuvat työelämän tarpeisiin vastaaminen, alueellinen kehittäminen ja yhteistyö elinkeino- ja muun työelämän kanssa. Laki kehystää toimintaa mutta jättää tilaa tulkinnoille. Pohdimme tulkintoja tiedosta, osaamisesta, tutkimuksesta ja ammattikorkeakoulun yhteiskunnallisesta tehtävästä. Perustamme tarkastelun antiikin filosofin Aristoteleen klassiseen erotteluun tiedon muodoista ja saksalaisen kriittisen yhteiskuntafilosofin Jürgen Habermasin teoriaan tiedon yhteiskunnallisista intresseistä. Rakennamme kaksi lähestymistapaa ammattikorkeakoulutukseen, tutkimukseen ja ammattikorkeakoulun yhteiskunnalliseen tehtävään: rajattu ja laaja näkemys. Rajatussa näkemyksessä korostuvat käytännöllinen tieto, lineaarinen tulkinta osaamisesta, välittömiä käytännön sovelluksia tuottava tutkimus ja tekninen, osin praktis-hermeneuttinen tiedonintressi. Siten ammattikorkeakoulun yhteiskunnallinen tehtävä pohjautuu välitöntä hyötyä korostaviin, tämänhetkisiin elinkeino- ja muun työelämän odotuksiin ja tarpeisiin. Laaja näkemys edustaa dynaamista tulkintaa osaamisesta ja teoreettisia ja kriittis-emansipatorisia tiedon intressejä. Sen mukaan ammattikorkeakoulun tehtävän määrittelyssä tulee huomioida yhteiskunnalliset, historialliset, filosofiset ja ekologiset näkökulmat siten, että niiden vaikutuksia arvioidaan pitkällä aikavälillä. Pitkällä tähtäimellä ammattikorkeakouluja haastetaan siirtämään painopistettään globaaliin vastuuseen, tulevien sukupolvien hyvinvointiin ja ekososiaaliseen sivistykseen.
Keywords: universities of applied sciences; know-how; information; general knowledge
Free keywords: tiedon intressit; korkeakoulututkimus; ekososiaalinen sivistys
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2019
JUFO rating: 1