A3 Book section, Chapters in research books
Parasosiaaliset suhteet sosiaalisessa mediassa (2019)


Reinikainen, H. (2019). Parasosiaaliset suhteet sosiaalisessa mediassa. In V. Luoma-Aho, & K. Pekkala (Eds.), Osallistava viestintä (pp. 102-115). ProCom ry. ProComma Academic, 2019. http://hdl.handle.net/10138/302465


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Reinikainen, Hanna

Parent publication: Osallistava viestintä

Parent publication editors: Luoma-Aho, Vilma; Pekkala, Kaisa

ISBN: 978-952-68576-2-6

Journal or series: ProComma Academic

ISSN: 2343-4090

Publication year: 2019

Number in series: 2019

Pages range: 102-115

Number of pages in the book: 145

Publisher: ProCom ry

Place of Publication: Helsinki

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

Persistent website address: http://hdl.handle.net/10138/302465

Publication open access: Openly available

Publication channel open access: Open Access channel

Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66939


Abstract

Sosiaalinen media tarjoaa brändeille ja organisaatioille parhaimmillaan runsaasti mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja jopa pitkäaikaisten suhteiden rakentamiseen kuluttajien ja sidosryhmien kanssa. Reaaliaikainen ja avoin keskustelu esimerkiksi brändin edustajan kanssa voi viedä kuluttajan käsitystä brändistä myönteisempään suuntaan, myös mahdollisessa kriisitilanteessa.

Haasteena on kuitenkin usein sidosryhmien ja kuluttajien aito osallistaminen ja sitouttaminen. Brändi- tai organisaatiotilin takaa voi olla vaikeaa kohdata kuluttajia ja sidosryhmiä luontevasti, etenkin kun luottamus sosiaalisessa mediassa kohdistuu usein yksittäisiin asiantuntijoihin sekä vertaisiksi koettuihin henkilöihin.

Parasosiaalisen suhteen eli kuvitellun kasvokkaissuhteen esimerkiksi julkkiksen, some-vaikuttajan tai brändin edustajan kanssa on todettu lisäävän sitoutumista ja vetävän yleisöjä takaisin sisältöjen pariin. Tässä artikkelissa tarkastellaan parasosiaalisia suhteita sosiaalisessa mediassa. Brändit ja organisaatiot voivat hyötyä niistä, mutta samalla ne voivat tuottaa kärjistyneitä mielikuvia suhteiden kohteina olevista ihmisistä ja edistää pahimmillaan verkkokiusaamista.


Keywords: brands; customer relationship; social media; interaction; social inclusion; stakeholder groups


Contributing organizations


Related projects


Ministry reporting: Yes

Reporting Year: 2019

JUFO rating: 1


Last updated on 2021-09-06 at 00:08