A3 Book section, Chapters in research books
Asiakkaan osallistuminen : käsite ja mittaamisen haasteet (2019)
Leppäniemi, M., & Hepola, J. (2019). Asiakkaan osallistuminen : käsite ja mittaamisen haasteet. In V. Luoma-Aho, & K. Pekkala (Eds.), Osallistava viestintä (pp. 132-145). ProCom ry. ProComma Academic, 2019. http://hdl.handle.net/10138/302465
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Leppäniemi, Matti; Hepola, Janne
Parent publication: Osallistava viestintä
Parent publication editors: Luoma-Aho, Vilma; Pekkala, Kaisa
ISBN: 978-952-68576-2-6
Journal or series: ProComma Academic
ISSN: 2343-4090
Publication year: 2019
Number in series: 2019
Pages range: 132-145
Number of pages in the book: 145
Publisher: ProCom ry
Place of Publication: Helsinki
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: http://hdl.handle.net/10138/302465
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/66949
Abstract
Asiakkaiden osallistuminen on elintärkeää yrityksen menestymisen kannalta, ja niin tutkijat kuin liikkeenjohtajatkin ovat erittäin kiinnostuneita tästä modernin markkinoinnin ja viestinnän ilmiöstä. Kyseessä on kuitenkin haastava käsite, eikä osallistumisen määritelmästä tai mittaamisesta ole selkeää yksimielisyyttä. Yleisesti ottaen kannustamme kriittiseen tarkasteluun, sillä monet osallistumisen määritelmät poikkeavat merkittävästi toisistaan eivätkä mittauskäytänteet läheskään aina ole mittausteorian mukaisia. Tämä aiheuttaa suuria haasteita, kun tulkitaan empiirisiä tutkimustuloksia ja pyritään tekemään niiden perusteella liiketoiminnallisesti kannattavia päätöksiä. Tästä syystä tämän artikkelin tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuva asiakkaan osallistumisen määritelmistä sekä mittauskäytänteistä erityisesti markkinoinnin kirjallisuudessa.
Keywords: customer relationship; participation; concept analysis; measuring instruments (indicators)
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2019
JUFO rating: 1
Parent publication with JYU authors: