A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Finnish pre-service teachers’ perceptions of their strategic learning skills and collaboration dispositions (2020)
Häkkinen, P., Virtanen, T., Virtanen, A., Näykki, P., Pöysä-Tarhonen, J., Niilo-Rämä, M., & Järvelä, S. (2020). Finnish pre-service teachers’ perceptions of their strategic learning skills and collaboration dispositions. Journal of Education for Teaching, 46(1), 71-86. https://doi.org/10.1080/02607476.2019.1708628
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Häkkinen, Päivi; Virtanen, Tuomo; Virtanen, Anne; Näykki, Piia; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Niilo-Rämä, Mikko; Järvelä, Sanna
Lehti tai sarja: Journal of Education for Teaching
ISSN: 0260-7476
eISSN: 1360-0540
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 46
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 71-86
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/02607476.2019.1708628
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/67173
Tiivistelmä
To support the development of pupils’ 21st-century skills, teachers themselves must also be competent in these skills and learn them during pre-service teacher education. The aim of this study is to investigate what kind of profiles emerge among Finnish first-year pre-service teachers’ (N = 872) in terms of perceptions of their strategic learning skills and collaboration dispositions and what background variables explain membership of the profiles found. Latent profile analysis showed five student profiles corresponding to perceived strategic learning skills and collaboration dispositions. The most robust factor explaining the membership of the profiles was life satisfaction. Pre-service teachers in a profile group of high strategic learning skills and high collaboration dispositions showed the highest anticipated life satisfaction after five years. Obtaining a better understanding of pre-service teachers’ skills and dispositions will provide the basis for deeper exploration of how they may acquire these skills and how instruction can better be designed to assist students in developing these skills.
YSO-asiasanat: opettajat; opettajankoulutus; ammatillinen kehitys; oppimaan oppiminen; yhteistyökyky
Vapaat asiasanat: oppimistaidot
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Opettajaksi 21-vuosisadan oppivassa yhteiskunnassa: opettajankoulutuksen ajattelu- ja työtavat
- Häkkinen, Päivi
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 1